Amsterdam schrijft nieuwe aanbesteding uit voor elektrische veerponten

Amsterdam bereidt een nieuwe aanbesteding voor de bouw van drie elektrische veerponten. Dit aantal is verlaagd van vier naar drie, nadat eerdere pogingen om een geschikte scheepswerf te vinden mislukten. Hierdoor liep de planning vertraging op. Hoewel de stad zich inzet voor emissievrij vervoer, blijven de bestaande dieselponten nog tot ten minste 2030 in gebruik.

De groei van de stad zorgt voor meer reizigers op de ponten, met name op drukke routes zoals de IJpleinpont. Om de drukte op te vangen, wordt de capaciteit vergroot en varen de ponten vaker. Het Gemeentelijk Vervoersbedrijf Amsterdam (GVB) gaat de aanbesteding uitvoeren, met als doel grotere ponten in te zetten.

Elektrificatie in fases

Voor de eerste grote elektrische pont aan het IJplein in gebruik kan worden genomen, moet het probleem met de stroomvoorziening worden opgelost. De verwachting is dat deze pont in 2026 gaat varen. Het uiteindelijke doel is een vloot van zeventien ponten in 2030, waarvan minimaal zeven elektrisch. De stad hoopt dit jaar een geschikte scheepswerf te vinden voor de bouw.

(11 november 2024)