Op 9 oktober verloor de schipper halverwege het Noordzeekanaal de controle over de pont. Dit leidde tot een botsing tegen de kade bij Velsen-Noord. Hoewel er geen gewonden vielen, waren de reizigers duidelijk geschrokken. De oorzaak bleek te liggen bij een storing in de zogeheten thrusters, de schroeven die de pont bestuurbaar maken.
Herhaalde storingen
Volgens het GVB is het besturingsprobleem geen geïsoleerd geval. Eerdere incidenten dit jaar wijzen op een terugkerend probleem. Samen met de leverancier wordt gewerkt aan een permanente oplossing. De elektrische pont, in gebruik sinds eind 2021, maakt gebruik van thrusters in plaats van een traditioneel roer, wat manoeuvreren gemakkelijker maakt, mits de techniek naar behoren werkt.
Onderhandelingen
Hoewel de huidige storingen volgens het GVB tijdelijk verholpen zijn, blijft nader onderzoek nodig omdat de problemen kunnen terugkeren. Holland Shipyards, de bouwer van de elektrische ponten, heeft vijf van deze vaartuigen geleverd, die ook actief zijn in Zaandam en Assendelft.
Ondertussen onderhandelt de gemeente Velsen over de inzet van een tweede pont om de dienstregeling verder te ondersteunen.
(24 oktober 2024)