Besturingsprobleem Velserpont: Zijwaartse botsing tegen kade

De Velserpont is dit jaar al vier keer uit de vaart genomen vanwege een terugkerend probleem met de besturing. Een incident waarbij de pont zijwaarts tegen de kade botste, benadrukt de ernst van de technische storingen. Vervoersbedrijf GVB zoekt samen met de leverancier naar een structurele oplossing voor de problemen.

Op 9 oktober verloor de schipper halverwege het Noordzeekanaal de controle over de pont. Dit leidde tot een botsing tegen de kade bij Velsen-Noord. Hoewel er geen gewonden vielen, waren de reizigers duidelijk geschrokken. De oorzaak bleek te liggen bij een storing in de zogeheten thrusters, de schroeven die de pont bestuurbaar maken.

Herhaalde storingen

Volgens het GVB is het besturingsprobleem geen geïsoleerd geval. Eerdere incidenten dit jaar wijzen op een terugkerend probleem. Samen met de leverancier wordt gewerkt aan een permanente oplossing. De elektrische pont, in gebruik sinds eind 2021, maakt gebruik van thrusters in plaats van een traditioneel roer, wat manoeuvreren gemakkelijker maakt, mits de techniek naar behoren werkt.

Onderhandelingen

Hoewel de huidige storingen volgens het GVB tijdelijk verholpen zijn, blijft nader onderzoek nodig omdat de problemen kunnen terugkeren. Holland Shipyards, de bouwer van de elektrische ponten, heeft vijf van deze vaartuigen geleverd, die ook actief zijn in Zaandam en Assendelft.

Ondertussen onderhandelt de gemeente Velsen over de inzet van een tweede pont om de dienstregeling verder te ondersteunen.

(24 oktober 2024)