8 juli 2025
In Velsen komt er weer een tweede veerpont over het Noordzeekanaal. Na jaren van overleg heeft het gemeentebestuur van Velsen een overeenkomst bereikt met de gemeente Amsterdam over de aanschaf en exploitatie van een nieuwe pont. Deze wordt naar verwachting in het voorjaar van 2027 opgeleverd. Om de wachttijden tot die tijd te verlichten, start vanaf januari 2026 een tijdelijke ochtendpont.
Vanaf begin 2026 zal het GVB op werkdagen een onderhoudsveer inzetten tussen 06.30 en 13.30 uur. Deze pont, normaal in gebruik in Amsterdam, komt tien weken in de vaart en gaat daarna vijf weken in onderhoud. De dienstregeling wordt afgestemd op onder meer schoolvakanties. Zo wordt de drukte in de spits tijdelijk verlicht.
Nieuwe pont in 2027 klaar
De nieuwe elektrische pont wordt gebouwd door Holland Shipyards Group, zodra Amsterdam naar verwachting eind augustus de definitieve goedkeuring geeft. De bouw zal ongeveer anderhalf jaar duren. De pont wordt onderdeel van het netwerk van veren op het Noordzeekanaal en blijft zeker tien jaar in dienst.
De pont kost ongeveer vijf miljoen euro. Velsen neemt de volledige kosten voor zijn rekening, met bijdragen uit Europese en provinciale subsidiepotten. De exploitatie wordt gedeeld: Velsen betaalt zestig procent, Beverwijk dertig en Heemskerk tien. In de overeenkomst is ruimte ingebouwd om bij extreme kostenstijgingen de dienst te beperken of stop te zetten.
Sinds de oude tweede pont in 2023 uit de vaart ging, is het aantal overtochten gehalveerd. Dit leidde tot lange wachttijden, vooral tijdens de spits. Klachten kwamen onder meer van scholieren, forenzen en bedrijven. De tijdelijke én nieuwe pont moeten die druk verlichten, en ook bijdragen aan meer fietsgebruik in de regio.
Kwetsbaar
Eerdere storingen, zoals bij de Velsertunnel, legden de kwetsbaarheid van de regionale infrastructuur bloot. Omdat de sluizenroute gesloten blijft voor autoverkeer, is een betrouwbare veerverbinding extra belangrijk. De pont wordt niet alleen door fietsers en voetgangers gebruikt, maar ook door onder meer tractoren, veegwagens en vervoer met gevaarlijke stoffen.
Hoewel er feestelijk werd geproost op het Pontplein in Velsen-Zuid, blijft de gemeente voorzichtig. In officiële stukken wordt gewaarschuwd dat de vaaruren van de nieuwe pont kunnen worden teruggeschroefd als de kosten uit de hand lopen. Maar voor nu klinkt vooral opluchting: het besluit is genomen, de bestelling bijna rond.