19-07-2025
GVB in Amsterdam ervaart grote moeite bij het vinden van genoeg gekwalificeerde pontschippers voor de veerdiensten bij Velsen, Buitenhuizen en Amsterdam. Door het tekort dreigt de dienstregeling onder druk te komen staan. Het vervoersbedrijf overlegt met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over het verlagen van de functie-eisen.
De vereiste diploma’s en certificaten, zoals het Groot Vaarbewijs en een radardiploma, maken de instap naar het vak lastig. Tegelijk neemt het aantal mensen met de juiste papieren af, waardoor de groep beschikbare kandidaten steeds kleiner wordt.
GVB zet breed in om het tekort te voorkomen. Er lopen advertenties in kranten en op sociale media. Ook krijgen huidige pontwachters de kans om intern opgeleid te worden tot schipper.
Maatwerk
Een van de belangrijkste voorstellen is een speciaal vaarbewijs voor pontschippers, vergelijkbaar met dat voor rondvaartboten. Hiermee zou de opleiding korter worden. Het plan moet nog goedkeuring krijgen op Europees niveau. Verschillende landen steunen het idee al.
Ondanks de zorgen blijft de extra pont bij Velsen gewoon volgens planning varen. Die wordt alleen op werkdagen en tijdens dagdelen ingezet, wat de personeelsdruk beperkt houdt.
Voor dit jaar en volgend jaar verwacht GVB geen grote problemen met de huidige dienstregeling. De personeelsplanning is stabiel en er zijn recent 35 nieuwe schippers aangenomen, waaronder flexibele krachten. Op langere termijn blijft VOLGENS HET GVB het lastig om voldoende gekwalificeerde mensen te vinden.