Gondelbaan boven de Westerschelde als alternatief voor de veerboot

31 augustus 2025

Een futuristische kabelbaan over de Westerschelde moet voetgangers en fietsers binnen tien minuten van Vlissingen naar Breskens brengen. Dat stelt actiegroep Zeeland Tolvrij voor als vervanging van het huidige fiets-voetveer, dat volgens hen duur en onbetrouwbaar is.

De kabelbaan zou zo’n zes kilometer lang worden, met gondels die tot 100 meter boven het water hangen. Daarmee kunnen zeeschepen tot 65 meter hoog ongehinderd passeren. De capaciteit ligt tussen de 3.000 en 5.000 passagiers per uur, inclusief fietsen. Zelfs bij stormachtig weer zou het systeem in bedrijf blijven.

Goedkoper en betrouwbaarder

Volgens Zeeland Tolvrij valt de investering te vergelijken met het vervangen van de huidige veerponten, maar zijn de gebruikskosten veel lager. Daardoor wordt een gratis overtocht voor fietsers en voetgangers mogelijk. De huidige ferry valt geregeld uit bij harde wind en dreigt door elektrificatie nog duurder te worden.

Een tweede tunnel, zoals voorgesteld door de gemeente Sluis, vinden de initiatiefnemers niet haalbaar. Die zou pas over tientallen jaren gereed zijn en is vooral bedoeld voor autoverkeer. De actiegroep denkt dat de haar oplossing binnen tien jaar in gebruik kan zijn, waarvan twee jaar voor de bouw.

Toeristische trekpleister

Behalve praktisch moet de gondelbaan ook een nieuw icoon voor Zeeland worden. De initiatiefnemers verwijzen naar kabelbanen over de Rijn in Koblenz en de Theems in Londen.

Of het plan daadwerkelijk wordt opgepakt door de overheid is nog onzeker, maar het voorstel voegt een opvallende nieuwe optie toe aan het debat over de toekomst van de oeververbindingen in Zeeland.