Eemshaven verwacht komst Noorwegen-ferry

12 december 2025

Plannen voor een veerverbinding tussen de Eemshaven en Noorwegen boeken duidelijke vooruitgang. Dat meldt havenbeheerder Arendal Havn KF. Zowel in Noorwegen als in Nederland verloopt de voorbereiding volgens de Noren voorspoedig.

In Eydehavn, bij Arendal, is de hoofdinfrastructuur gereed. De haven is klaar voor de verdere ontwikkeling van de vaarroute naar de Eemshaven. Arendal Havn spreekt over positieve signalen uit Nederland.

De definitieve investeringsbeslissing volgt naar verwachting begin 2026. Bij een positief besluit en afgeronde financiering kan in de eerste helft van 2028 een dagelijkse veerdienst van start gaan. De verbinding richt zich op zowel passagiers als vrachtverkeer.

De Noorse havendirectie zegt regelmatig contact te hebben met bestuurders in Groningen. Volgens hem is meer tijd nodig om het financiƫle deel te regelen. Daarbij spelen ook politieke besluiten een rol. Grote obstakels ziet hij niet.

Passagiers en vracht

In beide havens komt een RoPax-terminal, geschikt voor roll-on/roll-off-verkeer en passagiersafhandeling. De combinatie van passagiers en vracht maakt de verbinding economisch aantrekkelijker. Een eerdere veerdienst tussen Nederland en Noorwegen strandde mede door het ontbreken van voldoende ruimte voor vrachtwagens.

Volgens Arendal Havn bevestigt Groningen Seaports dat de geplande locatie in de Eemshaven geschikt is voor een RoPax-terminal. De kosten bedragen volgens de Noren circa 76 miljoen euro. Engineering en vergunningprocedures lopen.

Terughoudend

Groningen Seaports geeft weinig details over de ontwikkeling. De havenbeheerder doet geen uitspraken over de precieze locatie of de benodigde investeringen. Wel is een aanvraag ingediend bij het fonds Nij Begun.

In september tekenden Groningen Seaports, de provincie Groningen en de gemeente Het Hogeland een intentieverklaring. Daarin spreken de partijen af te onderzoeken of een veerverbinding vanuit de Eemshaven haalbaar is. Deze verkenning loopt nog.

Een reactie van initiatiefnemer Njordic Ferry Lines ontbreekt vooralsnog.