1 april 2025
Sinds er nog maar één pont vaart tussen Velsen-Noord en Velsen-Zuid, is het aantal dagelijkse fietsers met 800 afgenomen. Op jaarbasis gaat het om zo’n 200.000 ritten minder. Volgens de gemeente Velsen is dit aanleiding om snel werk te maken van een tweede pont.
De afname komt door de halvering van het aantal overtochten per uur: van zes naar drie. Vooral scholieren en forenzen ondervinden hinder van langere wachttijden. De kans is groot dat een deel van deze fietsritten inmiddels met de auto wordt afgelegd, wat leidt tot extra files en slechtere luchtkwaliteit.
Kosten lopen op
Hoewel er al jaren wordt gesproken over de komst van een tweede pont, is de bestelling nog steeds niet gedaan. Er zouden verschillende obstakels zijn, zoals stijgende aanschaf- en exploitatiekosten. In twee jaar zijn deze respectievelijk met 20 en 40 procent toegenomen. De pont wordt uiteindelijk eigendom van het GVB, dat formeel ook de bestelling bij Holland Shipyards moet plaatsen.
Voor de financiering is al veel geld verzameld, onder meer via bijdragen van omliggende gemeenten, de provincie en het Rijk. Het programma Netten op Zee levert 14 miljoen euro op. De maatschappelijke baten van de pont worden geschat op het dubbele van de kosten, met een positief saldo van 43 miljoen euro.
Overeenkomst
De bestelling blijft voorlopig uit totdat bekend is wat het GVB vraagt voor de exploitatie. De gemeente wil een overeenkomst voor tien jaar sluiten, maar houdt de mogelijkheid open om de inzeturen of contractduur aan te passen als de voorwaarden tegenvallen.
De gemeente Velsen wil ondertussen de reservepont uit Buitenhuizen inzetten. Eerdere pogingen strandden, maar Velsen acht de kans groter als de gemeente de kosten zelf op zich neemt.