De combinatie Aqualiner-Swets heeft begin november Damen Shipyards de opdracht gegeven om negen waterbussen te bouwen. Zes van de nieuwe zijn hybride Waterbussen. Ze hebben een elektromotor met een accupakket maar ook met een dieselmotor. Deze catamarans zullen worden ingezet op de verbinding van Dordrecht met Sliedrecht en met Rotterdam.
Drie andere boten, zogenaamde City Ferries gaan volledig elektrisch varen. Zij worden ingezet op de verbindingen rond Dordrecht, Zwijndrecht en Papendrecht.
Voor de boten is een studie uitgevoerd door Maritiem Onderzoeksinstitut Nederland (Marin) om de weerstand van het water tijdens het varen te minimaliseren en om te zorgen dat er niet te veel golven worden opgewekt die hinderlijk kunnen zijn voor aangemeerde boten langs het vaarwater. Dat was lange tijd een aandachtspunt bij de huidige waterbussen.
Aanbieder
Aqualiner-Swets was één van de twee aanbieders om op de verbindingen rond Dordrecht en Rotterdam te gaan varen. De andere aanbieder was Aquabus, een combinatie van Arriva en rederij Doeksen. Aquabus is de huidige exploitant.
Toen begin dit jaar de concessie aan Aqualiner-Swets werd gegeven heeft Aquabus daartegen protest aangetekend. Maar half september 2020 heeft de rechter de bezwaren van Aquabus afgewezen, waarmee de weg voor de nieuwe exploitant Aqualiner-Swets vrij kwam. De nieuwe concessie gaat 2022 in en heeft een looptijd van 8 jaar.
(8 november)