Autoveer Rozenburg-Maassluis merkt impact van toltunnel

De autopont tussen Rozenburg en Maassluis vervoert sinds de opening van de Blankenburgverbinding aanzienlijk minder auto’s. De provincie Zuid-Holland neemt mogelijk eind dit jaar een besluit over de toekomst van het veer.

Het aantal voertuigen op de pont is drastisch gedaald, erkent exploitant VMR. Hoewel de veerboot plaats biedt aan 32 auto’s, zijn er soms minder dan vijf aan boord. Automobilisten hebben een voorkeur de tunnel. De pont vaart drie keer per uur, waardoor reizigers soms 20 minuten moeten wachten. De nieuwe tunnel biedt een snellere oversteek en is bovendien goedkoper.

De vervoersconcessie met de exploitant loopt tot juli 2025 en zal naar verwachting met een jaar worden verlengd. Ondertussen onderzoekt de provincie verschillende scenario’s, waaronder het behoud van de autopont of een overgang naar een veerdienst uitsluitend voor langzaam verkeer.

Pleidooi voor behoud pont

Lokale belanghebbenden, waaronder de dorpsraad van Rozenburg en Statenleden, pleiten voor behoud van de verbinding. Zij wijzen op de noodzaak van een alternatief bij tunnelafsluitingen en het belang voor landbouwvervoer en andere langzaam verkeer. Daarnaast wordt gepleit voor een duurzamer schip als vervanging van de huidige veerboten, die niet toekomstbestendig zijn.

De provincie verwacht later dit jaar een besluit te nemen op basis van nieuwe gebruikscijfers.

(3 februari 2025)