5 mei 2025
De toekomst van de waterbus in Zuid-Holland staat op het spel. Exploitant Aqualiner kampt met financiële problemen door stijgende kosten en teruglopende reizigersaantallen. Zonder extra steun dreigt het openbaar vervoer over water te verdwijnen. De Drechtsteden vragen om een gezamenlijke reddingsactie.
Verkeersdrukte op komst
Volgens de Drechtsteden is de waterbus onmisbaar. In de regio staan langdurige werkzaamheden aan bruggen en tunnels gepland, waaronder de Papendrechtse brug en de Van Brienenoordbrug. De gemeente waarschuwt dat snelwegen daardoor vollopen en de zal de waterbus uitpuilen.
De Drechtsteden betalen al mee aan het vervoer over water, maar ze vinden dat ook andere gemeenten en Rijkswaterstaat moeten bijdragen. Rotterdam, Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel en Ridderkerk profiteren ook van de waterbus, maar zouden financieel niets doen.
Dalende reizigersaantallen
Voor corona gebruikten jaarlijks twee miljoen mensen de waterbus. Nu zijn dat er nog maar 1,2 miljoen. Volgens de Drechtsteden zijn reizigers die ooit zijn afgehaakt niet vanzelf terug te winnen. Toch zien ze nog steeds toekomst in het concept: “Ons geloof in de waterbus staat nog recht overeind.”
De provincie Zuid-Holland steekt inmiddels extra geld in de dienst, zodat de boten in elk geval tot eind van de zomer blijven varen. Aqualiner kreeg eerder steun van Damen Shipyards en een Britse investeerder, maar die steun is niet onbeperkt houdbaar.
Beslissingen nodig
De provincie onderzoekt momenteel verschillende scenario’s: meer geld, minder lijnen of andere keuzes. Daarbij worden ook ambities voor duurzamer vervoer meegenomen. Rotterdam houdt voorlopig de hand op de knip en verwijst naar de provincie als verantwoordelijke.