Verbinding tussen Waddeneilanden en vaste wal verandert vanaf 2029

22 mei 2025

Na 2029 veranderen enkele onderdelen van de veerdienst naar de Waddeneilanden. De meeste reizigers merken weinig, maar de dienstregeling en het betaalgemak worden aangepast. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft hiervoor een conceptversie van het Programma van Eisen opgesteld.

De afvaarten van Harlingen naar Vlieland verschuiven naar vroegere tijdstippen. In plaats van vaste vertrektijden om 09.10 en 14.10 uur, moeten de boten voortaan vertrekken tussen 06.00 en 09.00 en tussen 09.00 en 12.00 uur. Voor Terschelling verandert er juist minder dan gedacht. In eerste instantie leek er dagelijks een extra afvaart te komen, maar dat blijkt een fout in de gepubliceerde dienstregeling. Het aantal reguliere afvaarten blijft drie per dag, net als nu.

Scholierenboot

Nieuw is een dagelijkse verbinding tussen Terschelling en Vlieland, de zogenoemde scholierenboot. Deze boot vaart twee keer per schooldag, ’s ochtends en ’s middags, en is bedoeld voor scholieren én andere reizigers. Deze verbinding wordt een verplicht onderdeel van de concessie.

Betaalgemak

Reizigers kunnen straks in- en uitchecken met hun betaalpas of OV-chipkaart, mits dit technisch mogelijk blijkt. De vervoerders moeten aansluiten op OVpay. Ook blijft het eilandentarief voor bewoners bestaan, met korting op de ticketprijs. De jaarlijkse prijsstijging blijft wel van kracht, binnen vastgestelde grenzen.

Duurzamere veerboten

De nieuwe concessie stelt eisen aan verduurzaming. In 2040 moet 65 procent minder CO₂ worden uitgestoten dan in 1990. In 2030 moet al een reductie van 15 procent zijn bereikt. Zodra de laadinfrastructuur beschikbaar is, moet er jaarlijks een elektrisch schip worden toegevoegd, tot alle afvaarten elektrisch zijn.

Eilanders krijgen inspraak

Eilandbewoners krijgen op de eerste en laatste afvaart van de dag voorrang met twee gereserveerde autoplekken, tot 24 uur voor vertrek. De vier eilandgemeenten krijgen adviesrecht in het veerbeleid, en ondernemers mogen meepraten via verplichte klantpanels. Reders moeten zich bovendien actiever inzetten voor lokale maatschappelijke initiatieven.

Nieuwe concessie vanaf 2029

De nieuwe concessie gaat in vanaf 2029. Tot eind juli kunnen inwoners reageren op het concept. Eind 2026 maakt het ministerie bekend welke vervoerders de veerdiensten mogen uitvoeren. Momenteel zijn dat Doeksen voor Vlieland en Terschelling, en Wagenborg voor Ameland en Schiermonnikoog.