Fietsersbond bekritiseert voorrang voor auto’s op Hempont

De afdelingen Zaanstreek en Amsterdam van de Fietsersbond hebben stevige kritiek geuit op het beleid van het GVB tijdens drukte bij de Hempont tussen Amsterdam en Zaandam. Volgens de bond krijgen auto’s ruim baan ten koste van fietsers, wat bijvoorbeeld duidelijk werd tijdens de verkeersproblemen op 5 september door werkzaamheden aan de A10 Noord. Door de extra drukte werden veel automobilisten richting het veer gedreven.

De pont beschikt over verplaatsbare hekken, waardoor de ruimte voor auto’s of fietsers flexibel kan worden ingedeeld. Op deze dag werden de hekken zo geplaatst dat automobilisten ruim voorrang kregen, wat ertoe leidde dat veel fietsers en scooteraars moesten wachten op een volgende overtocht. De irritaties onder de wachtende fietsers en scooteraars waren zichtbaar en hoorbaar.

Hoewel de Fietsersbond begrip toont voor het pontpersoneel dat de drukte in goede banen moest leiden, is de organisatie fel tegen het beleid dat op deze manier werd toegepast. “Wij moeten bezwaar maken tegen het voorrangsbeleid,” schreven de afdelingen in een brief aan het GVB.

Vragen

De Zaanse Fietsersbond bekritiseerde het feit dat fietsers moesten wijken voor automobilisten die de files op de snelweg wilden vermijden. De bond noemt het “de wereld op zijn kop”, omdat elke auto die op de pont staat de plek in van tien fietsers inneemt. De bond vraagt zich af of een automobilist tien keer zo belangrijk is als een fietser. Bovendien kunnen fietsers niet kiezen voor de snelweg, omdat zij niet door de Zeeburgertunnel mogen.

Fietsers Voorop bij Drukte

De Fietsersbond benadrukt dat op dagen met veel verkeersdrukte op de A10 de Hempont juist een stimulans zou moeten zijn om de auto te laten staan en de fiets te nemen. In plaats daarvan kregen auto’s nu voorrang, wat volgens de bond precies het verkeerde signaal afgeeft.

De bond stelt voor dat het GVB een nieuw beleid opstelt waarin fietsers en andere niet-motorrijders, die niet door de tunnel mogen, altijd voorrang krijgen op de pont. Ook pleit de bond ervoor om deze regel duidelijk aan te geven op informatieborden voor alle gebruikers.

(21 september 2024)