De Friese Waddeneilanden willen af van de huidige concessie voor veerdiensten, die iedere vijftien jaar opnieuw wordt aanbesteed. De eilanden ervaren veel onzekerheid en spanningen rondom de veerverbindingen, die als hun ‘levensader’ worden gezien.
Het college van Ameland benadrukt dat de maatschappelijke kosten van het concessiesysteem mogelijk groter zijn dan de opbrengsten. Reders als Doeksen en Wagenborg, die nu de veerdiensten exploiteren, zijn sterk verbonden met de eilandgemeenschappen. Hun werknemers wonen veelal op de eilanden. Een buitenlandse partij die de concessie wint, zou tot gevolg kunnen hebben dat deze verbindingen in gevaar komen.
Alternatief
De eilanden pleiten voor een alternatief, zoals het model van Texel, waar de veerdienst in handen is van de eilandbewoners zelf. Hoewel de kans op het afschaffen van de concessie in de nabije toekomst klein is, willen de gemeenten meer invloed in het proces. Nu hebben ze slechts een adviserende rol, en hun stem wordt vaak genegeerd.
Daarnaast willen de eilanden dat veerdiensten gesubsidieerd worden, net zoals het trein- en busvervoer. Ook vragen ze aandacht voor noodzakelijke investeringen in duurzaamheid en infrastructuur om te voorkomen dat de kosten op de passagiers worden afgewenteld.
Tegelijkertijd wachten de eilanden op een besluit over de vaarroute naar Ameland. Wordt de haven van Holwert verplaatst of ingrijpend aangepast? Dit besluit zou al in juli 2023 vallen, maar de eilandbewoners hebben nog steeds geen duidelijkheid.
(23 september 2024)