Texelaars blijven gewoon in de rij staan om de veerboot naar hun eiland te nemen, ondanks een voorstel om hen voorrang te geven. Tijdens de laatste aandeelhoudersvergadering van veerdienst TESO bracht een aandeelhouder cq Texelaar het onderwerp ter sprake, maar zijn voorstel kreeg onvoldoende steun. Hierdoor moeten de eilandbewoners achteraan aansluiten bij de veerpont, net als iedereen.
De man gaf aan dat veel bewoners gefrustreerd zijn over de voorrangspassen die ‘overkanters’ bezitten, vooral als het gaat om toeristen of mensen met een tweede woning. Volgens hem is de voorrangspas bedoeld voor situaties waarin het echt nodig is, maar wordt deze nu te vaak gebruikt, vooral door mensen die niet permanent op het eiland wonen. De wachttijden in het laatste kwartaal van 2022 hebben de discussie over deze passen verder aangewakkerd.
Juridische risico’s
TESO-president-commissaris Franck van den Broeck wees tijdens de aandeelhoudersvergadering op het juridische risico van het toekennen van voorrang aan eilandbewoners. Hij benadrukte dat Texel geluk heeft dat de veerverbinding niet onder Europese aanbestedingsregels valt, waardoor TESO geen concurrentie heeft van andere rederijen. Van den Broeck waarschuwde echter dat het aanpassen van de voorrangspassen discriminatieklachten zou kunnen uitlokken, iets wat de veerdienst wil vermijden.
Tijdens de vergadering werd ook de vraag gesteld of er een aparte rij voor Texelaars kan komen om hun wachttijd te verkorten. Van den Broeck gaf aan dit idee verder te onderzoeken, maar benadrukte dat het aantal niet-Texelaars met een voorrangspas dat daadwerkelijk van de veerboot gebruikmaakt, relatief klein is. Gemiddeld zouden het slechts twee auto’s per overtocht zijn.
(30 september 2024)