1 augustus 2025
In Zeeland varen nog slechts vijf fietspontjes, terwijl er begin deze eeuw nog negentien actief waren. Zonder extra financiële steun dreigen ook deze laatste veerdiensten te verdwijnen, waarschuwen exploitanten.
De verbinding tussen Yerseke en Tholen is deze zomer teruggebracht tot twee vaardagen per week. Schipper Jos Molenaar noemt het weer als bepalende factor: “Als het regent, zijn er nauwelijks fietsers. Dan draai je verlies.” De betrokken gemeenten dragen financieel bij, maar veel andere doen dat niet.
Verlies van historische verbindingen
De veerdienst tussen Hansweert en Perkpolder, die terugging tot de zestiende eeuw, is dit jaar gestopt door gebrek aan geld. Ook het fiets- en voetveer tussen Zijpe en Anna Jacobapolder blijft enkel in de vaart dankzij subsidies van twee gemeenten en inzet van vrijwilligers.
Tien jaar geleden verdween al de dienst tussen Burghsluis, Colijnsplaat en Zierikzee. De MS Onrust kreeg geen subsidie en kon alleen blijven varen zonder havengeld. “Bij regen blijven mensen weg,” aldus voormalig exploitant Jacqueline van Mil.
Ondanks de uitdagingen blijven de pontjes populair bij fietsers. Gezinnen en dagjesmensen kiezen bewust voor het water, weg van het autoverkeer. “Een pontje maakt de fietstocht speciaal,” zegt John Ruiter van de Vereniging Vrienden van Veerponten.
Verduurzaming
De provincie Zeeland had tot enkele jaren geleden een garantiefonds, maar dat is stopgezet. Pontjes varen op diesel en gelden als niet duurzaam. Schipper Marinus Dijkhuizen, actief tussen Veere en Kamperland, kreeg nul op het rekest bij zijn aanvraag voor verduurzaming. “Zonder steun wordt het onhoudbaar.”