3 juni 2025
Schipper Richard van Ooijen hoeft na drie jaar geen werkweken van 90 uur meer te draaien. Op zijn fietsveer WUTA heeft hij er sinds kort een collega bij: Wout Witjes. Daarmee lijkt de toekomst van het veerpont tussen Rheden en Rhederlaag voorlopig veiliggesteld.
Wout Witjes is geen onbekende in de wereld van het varen. Sinds zijn jeugd brengt hij tijd door op het water en heeft hij ruime ervaring als schipper. Hoewel hij met pensioen was, begon het weer te kriebelen. Van Ooijen leidt hem nu in op het werk met het veer. Het manoeuvreren met de klep op de juiste plek blijkt even wennen, maar varen zelf gaat hem goed af.
Vertrouwen opbouwen
Voor de veerbaas betekent de komst van Witjes meer lucht, maar ook een leerproces. Hij moet zijn vaartuig uit handen geven en dat is niet vanzelfsprekend. “Het vertrouwen moet groeien,” zegt hij.
De zoektocht naar nieuwe schippers is lastig. Volgens Van Oijen spelen vergrijzing en het gebrek aan jonge aanwas een grote rol. “Iedereen in de scheepvaart merkt dat,” legt hij uit. Ook bij veerponten is het personeelstekort voelbaar.
Toekomst blijft onzeker
Hoewel Van Ooijen nu hulp heeft, blijven zorgen bestaan. De sector staat onder druk door milieueisen en investeringslasten. Bovendien heeft Van Ooijen geen opvolger voor als hij stopt. In 2007 nam hij het veer over van zijn vader, maar een toekomstbestendige oplossing ontbreekt nog. Voor nu haalt hij opgelucht adem.