De vorig jaar ingevoerde vijfkwartiersdienstregeling voor veerboten tussen Holwerd en Ameland kan ook in 2025 in stand blijven. Voor knelpunten worden oplossingen gezocht.
In de zomer van 2023 vond Wagenborg Passagiersdiensten (WPD) het niet langer verantwoord dat schepen elk uur passeerden in de vaargeul. Na onderzoek werd in september de zogenoemde vijfkwartiersdienstregeling ingevoerd.
Dit houdt in dat er met één schip zes keer per dag per richting wordt gevaren op basis van een veerbootdienstregeling van een vijf kwartier, afhankelijk van de waterstand tot vijf keer per dag.
Positief
Onderzoeksbureau WSP evalueerde de ervaringen. Deze zijn vooral positief. De dienstverlening is voorspelbaarder en betrouwbaarder geworden, en de punctualiteit van de afvaarten is verbeterd.
Ondanks de drukke weekenden met Pasen en Pinksteren zijn er geen grote capaciteitsproblemen opgetreden. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vindt dat de positieve ervaringen reden zijn om de vijfkwartiersdienstregeling voort te zetten.
Ook Wagenborg stelt voor om gezien de positieve signalen voor de vijfkwartiersdienstregeling voort te zetten. Hierbij wordt gekeken naar een aantal verbeterpunten die de onderzoekers aandragen. Zij adviseren bijvoorbeeld om het voor passagiers beter voorspelbaar te maken wanneer de tweede veerboot vertrekt.
Betere aansluiting
Verder is de aansluiting van de sneldienst op de bus verbeterd. Hiervoor vinden gesprekken plaats met Arriva en OV-Bureau Groningen/Drenthe. Ten slotte wil Wagenborg er tijdens pieken in de vervoersvraag meerdere schepen inzetten, waardoor de afvaart meer plaatsvindt en wachttijden worden verkort.
De nieuwe dienstregeling zorgt ervoor dat er zes keer per dag per richting met één schip wordt gevaren, en afhankelijk van de waterstand tot vijf keer per dag met een tweede schip.
(26 juli 2024)