Het Schotse bedrijf TEC Farragon wil nog dit jaar een veerdienst in de vaart brengen tussen Eemshaven en Rosyth, vlakbij Edinburgh.
De onderneming heeft plannen om bij Sealane, een bedrijf dat koel- en vriesopslag in de Eemshaven verzorgt, een veerterminal aan te leggen. Achtergrond zijn de te verwachten lange wachttijden bij de veerboten in Dover als Engeland (en dus ook Schotland) de EU zal verlaten.
Om die files te omzeilen wil TEC een nieuwe veerdienst in de vaart brengen. Het bedrijf richt zich voornamelijk op Noord-Duitsland en Denemarken, maar vanuit Noordoost-Nederland zal het zeker ook toegevoegde waarde hebben. Met welk veerbedrijf TEC in zee wil gaan, is nog niet bekend, Genoemd worden Stena Line (de maatschappij die de veerdienst van Hoek van Holland naar Harwich exploiteert) en GNV, een maatschappij die in het Middellandse zeegebied actief is op verbindingen tussen Italië, Spanje, Frankrijk, Marokko en Tunesië.
Als alles meezit wil gaat de veerdienst op 31 oktober, als de Brexit een feit wordt, varen. Of dat lukt is nog niet zeker. Het hangt o.a. af van het vinden van geschikte veerboten en van de inrichting van douanefaciliteiten in de Eemshaven.
(24 augustus 2019, Foto Google)