Plan voor vervanging snelboot Koegelwieck afgewezen

De snelboot ms Koegelwieck van rederij Doeksen wordt voorlopig niet vervangen. Het plan van de rederij om het verouderde schip te vervangen is afgewezen door de concessieverlener, tot teleurstelling van zowel Doeksen als de Raad van Advies.

Uit het openbaar gemaakte vervoerplan blijkt dat de Koegelwieck al enige tijd aan vervanging toe is. Doeksen had ambitieuze plannen voor een nieuw schip, bedoeld om de vloot te verduurzamen en de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Drie scheepswerven dienden al een voorstel in, maar het rijk verleende geen toestemming voor vervanging.

De concessieregels schrijven voor dat investeringen in nieuwe schepen binnen specifieke termijnen moeten plaatsvinden. De huidige concessie van Doeksen loopt af in 2029, waardoor het nu te laat is om nog te investeren in een nieuw schip. Bij een mogelijke overname van de dienst door een andere vervoerder in 2029 moeten de schepen namelijk worden overgedragen.

Onzekerheid

Doeksen wilde de Koegelwieck al langer vervangen, maar wachtte na het ongeluk met de Tiger in 2022 af of er strengere eisen voor snelboten zouden komen. Toen eind 2023 duidelijk werd dat dit niet het geval was, bleek investeren binnen de concessieregels niet meer mogelijk.

Ondanks de afwijzing blijft Doeksen investeren in de sneldienst en het onderhoud van de Koegelwieck voortzetten om de dienstregeling te waarborgen. Daarnaast is sinds juli een schonere brandstof in gebruik om de uitstoot van de snelboten te beperken.

(10 oktober 2024)