Tweede pont Velsen in 2025 in de vaart

Het Ministerie van Economische Zaken heeft 14 miljoen euro toegekend voor een tweede pont in Velsen. Deze subsidie is bedoeld voor zowel de aanschaf als de exploitatie van het nieuwe veer. De gemeente Velsen is blij dat de financiering rond is en de pont er kan komen.

Ondanks de financiƫle zekerheid is het nog onduidelijk wanneer de pont besteld zal worden. Eerdere verwachtingen om het vaartuig voor het einde van 2023 of begin 2024 te bestellen, zijn niet gehaald. De gemeente hoopt nu dat de bestelling dit jaar geplaatst kan worden, zodat de pont in 2025 kan varen.

De vertraging heeft twee oorzaken. Ten eerste moeten het geld officieel nog worden aangevraagd. Daarnaast is er een samenwerkingsovereenkomst nodig met de gemeente Amsterdam en het GVB, die de pont gaat beheren. Deze overeenkomst moet voor de zomer klaar zijn en goedgekeurd worden.

Niet verantwoordelijk

De subsidie van 14 miljoen euro dekt ook de onderhouds- en exploitatiekosten voor de komende dertien jaar. In 2037 wordt besloten of Amsterdam verantwoordelijk blijft voor de overtochten over het Noordzeekanaal.

Naast het ministerie, dragen ook de provincie Noord-Holland, de gemeente Velsen en andere IJmondgemeenten zoals Heemskerk en Beverwijk bij aan de kosten. Dit zorgt voor kritiek omdat Velsen niet de eigenaar van de pont wordt en ook niet verantwoordelijk is voor de uitvoering van de overvaarten.

Frequentie

Volgens afspraken moet Amsterdam tijdens de spitsuren elk kwartier een pont laten vertrekken, maar in de praktijk gebeurt dit elke twintig minuten. De gemeente wil echter elke tien minuten een pont. Het is de vraag of dat mogelijk blijkt.

(29 mei 2024)