27 april 2025
De Waterbus kampt met tegenvallende reizigersaantallen en oplopende kosten. De provincie Zuid-Holland, exploitant Aqualiner en eigenaar Damen Shipyards onderzoeken maatregelen om de dienstverlening te behouden. Nog voor de zomer moet hierover duidelijkheid zijn.
De Waterbus, die openbaar vervoer biedt tussen onder meer Dordrecht, Ridderkerk en Rotterdam, heeft na de coronapandemie niet het oude reizigersniveau teruggewonnen. Vooral op de trajecten Rotterdam-Kinderdijk en Dordrecht-Sliedrecht blijven de aantallen achter. De lage opbrengsten raken exploitant Aqualiner hard.
Naast gemiste inkomsten stijgen ook de kosten voor lonen en onderhoud. Problemen met hybride en elektrische schepen spelen volgens de provincie een minder grote rol, al houdt Aqualiner extra reserveschepen in de vaart om vertragingen en storingen op te vangen.
Belang voor reizigers, maar hoge kosten
Het provinciebestuur vindt de Waterbus een waardevolle, maar kostbare aanvulling op bus en trein. In samenwerking met Damen en Aqualiner worden verschillende scenario’s uitgewerkt om zoveel mogelijk reizigers te blijven bedienen.
De Waterbus kent al langere tijd problemen sinds het vertrek van Arriva-Doeksen en de overname door Blue Amigo, later Aqualiner. Te late levering en technische problemen met nieuwe schepen vergrootten de financiële zorgen. Damen, dat de schepen bouwde, stapte samen met investeerder Purus in Aqualiner, maar structurele oplossingen bleven uit.
De situatie rond de Waterbus lijkt op eerdere meldingen van financiële tekorten bij kleine veerdiensten, zoals Rhoon-Oud-Beijerland en het Driehoeksveer Kinderdijk. Ook daar dreigt sluiting als gemeenten niet extra bijdragen.
Reizigers hechten veel waarde aan de Waterbus
Regelmatige gebruikers maken zich zorgen over het voortbestaan. De Rotterdamse Geerke van ’t Veer waardeert de ontspannen overtocht naar haar werk in Papendrecht en noemt het een fijne manier om haar werkdag te beginnen. Voor Martin Overduin uit Alblasserdam was de Waterbus zelfs een belangrijke reden om voor een nieuwe baan in Rotterdam te kiezen.
Ook voor reizigers met een fiets biedt de Waterbus een uitkomst. De Rotterdamse Zeynep gebruikt de dienst om met haar bakfiets naar Alblasserdam te reizen en ziet weinig alternatieven. Oudere reizigers zoals Charlot uit Rotterdam benadrukken hoe toegankelijk de Waterbus is in vergelijking met de trein. Charlot zou zelfs bereid zijn extra te betalen om haar fiets mee te nemen.
Toeristen, zoals de Amerikaanse Tom Stel, spreken lovend over de prijs-kwaliteitverhouding, al wijst hij erop dat iets hogere tarieven misschien kunnen helpen de dienst financieel gezonder te maken.
(Bron: AD.nl)