21 april 2025
De veerboot Willem de Vlamingh is vanaf nu een hybride schip. Dankzij een grote technische upgrade gebruikt het schip voortaan zowel LNG als elektriciteit. De aanpassing maakt het vaartuig dat vaart tussen Harlingen en Terschelling efficiënter, stiller en milieuvriendelijker.
De verbouwing draaide om het installeren van een accupakket van 900 kWh en het plaatsen van permanent-magneetgeneratoren op de hoofdmotoren. Deze generatoren zetten overcapaciteit van de motoren om in stroom. Die energie wordt opgeslagen in de accu’s en gebruikt voor onder meer boegschroeven, verlichting en horeca-apparatuur aan boord.
In- en ontschepen nu emissievrij
Dankzij de accu’s kan het in- en ontschepen volledig elektrisch verlopen. Dat gebeurt zonder uitstoot en met minder geluid. ’s Nachts worden de batterijen opgeladen met walstroom, wat het LNG-verbruik verlaagt. Extra boegschroeven zorgen bovendien voor betere wendbaarheid bij harde wind.
De technische vernieuwing kwam voort uit een idee van medewerkers van Rederij Doeksen zelf. De uitvoering gebeurde in samenwerking met diverse gespecialiseerde bedrijven, waaronder Werft Shipbuilding, Damen Shiprepair, Piet Brouwer Elektrotechniek en VCU.
Zusterschip volgt in 2026
Na succesvolle tests is de Willem de Vlamingh weer in de vaart genomen, precies op tijd voor de paasdrukte. In 2026 ondergaat zusterschip Willem Barentsz dezelfde aanpassing. Daarmee zet de rederij een volgende stap richting een toekomst met zero-emissie veerdiensten.