Al vanaf 1828 vindt er een geregelde veerdienst plaats tussen Vlissingen, Breskens en Terneuzen. Ook andere plaatsen werden aangedaan door particuliere diensten onder pacht van de Provincie Zeeland. In 1866 nam de provincie Zeeland de exploitatie van de diensten over de Westerschelde zelf in handen. De oprichting van de Provinciale Stoombootdiensten (PSD) was hiermee een feit. Vanaf 1912 verzorgde de PSD ook de veerdiensten over de Oosterschelde. Aanvankelijk bestond de vloot uit radarstoomboten, je waande je in Mississippi. Het laatste autoveer die in 1997 werd aangeschaft was een stuk moderner: het was de eerste Zeeuwse veerboot met een lift aan boord.
De PSD was de organisatie waarmee de provincie tussen 1866 en 2003 veerdiensten op de Westerschelde, de Oosterschelde en het Veerse Meer exploiteerde. Jarenlang waren de veerdiensten van de PSD de belangrijkste schakel in het vervoer in Zeeland, omdat de provincie uit veel eilanden bestaat. Door de aanleg van bruggen, dammen en uiteindelijk de Westerscheldetunnel raakten de veerdiensten overbodig en werd de PSD op 15 maart 2003 opgeheven. De directe provinciale opvolger van de PSD is Westerschelde Ferry’s, die nu de fiets- en voetveren tussen Vlissingen en Breskens verzorgt.
Panoramadekken
Het is leuk om eens terug te kijken op de enkeldekker serie Prinsesboten (Margriet, Irene en Beatrix). Deze hebben voor de PSD gevaren, allemaal tussen Vlissingen en Breskens. De schepen stonden bekend om hun mooie panoramadekken, comfortabele salons en moderne uitrusting. Aan boord werd een ruim assortiment aan eten en drinken aangeboden. Beroemd waren de snert en de PSD-kroket.
De oudste veerboot, de Prinses Beatrix (op de foto de bouw ervan), heeft van 1958 tot 1986 in Zeeland gevaren. Daarna was ze reserveboot tot ze in 1994 verkocht werd. In China is ze tussen Dalian en Yantai gaan varen tot de sloop in 1999. De Prinses Irene heeft van 1960 tot 1986 in Zeeland gevaren. Daarna deed ze tot 2006 dienst als veerboot tussen Yedda in Saudi Arabië en Port Sudan in Sudan. De Prinses Margriet heeft van 1964 tot 1996 tussen Vlissingen en Breskens gevaren. Daarna is ze vertrokken naar China en vanaf 2002 is ze als veerboot in Indonesia gaan varen. In 2018 is de boot gesloopt. Hiermee kwam een definitief einde aan de glorieuze prinsessenboten.
Alle informatie -en nog veel meer- is te vinden op PSDnet.nl.
Foto’s PSDnet.nl, behalve linksonder: Beeldenbank Rijkswaterstaat.