Niet alleen Nederland heeft veel ponten. In de ons omliggende landen zijn er natuurlijk ook diverse ponten en veerverbindingen. Een voorbeeld hiervan is de rederij Wyker Dampfschiffs-Reederei (hierna WDR) die een veerverbinding onderhoudt vanuit Dagebull naar de Waddeneilanden Fohr en Amrum en vanuit Schluttsiel de veerdiensten verzorgt naar de Halligen Langeness en Hooge.
De Halligen zijn een groep eilandjes die niet worden beschermd door dijken en daarom bij hoge vloed onderlopen. Hierdoor is een bijzondere natuur ontstaan. De huizen op de Halligen zijn op terpen gebouwd.
Al meer dan 100 jaar verzorgt de WDR de veerverbinding in het Noord Friese Waddengebied en het vaste land van Schleswig-Holstein. In het begin, rondom 1885, voornamelijk als rederij voor dagtochten. Maar in de daaropvolgende jaren heeft de WDR zich ontwikkeld tot een vaste veerdienst in het noordelijke deel van de Duitse Waddenzee.
Particuliere rederij
WDR is een particuliere rederij met circa 330 aandeelhouders waaronder de stad Wyk auf Fohr en Norden Frisia. In Nederland varen de Waddenveren met een concessie: de Rijksoverheid bepaalt wie de veerdiensten mogen verzorgen en tegen welke voorwaarden. Dat bestaat in het Duitse waddengebied niet, het is daar een vrije markt. Er zijn ook geen overheidssusidies. Toch zijn niet duurder dan onze waddenveren: een retourtje naar Fohr kost komende zomer € 16,00, terwijl je voor een retourtje Ameland € 20,04 betaalt.
WDR heeft een relatief jonge vloot, het is allang geen stoomvaartmaatschappij meer. De rederij probeert doorlopend te innoveren qua ontwerp van de schepen, voorstuwingssystemen, op milieugebied en duurzaamheid. De veerboten vervoeren jaarlijks zo’n 1,8 miljoen passagiers, 280.000 auto’s en 30.000 vrachtwagens.
Meer informatie www.faehre.de
Het vaargebied en de terminals en veerboten: