28-08-23 De actiegroep Rozenburg in Actie berichtte ons dat zij blij met het van start gaan van de tijdelijke oplossing voor voetgangers en (brom)fietsers.. Zij signaleren wel dat de overgenomen partyboot, de KRVE71 klein is en er bij in- en opstappen goed opgelet moet worden. Het is geen pontschip. Het op- en afstappen is niet zonder gevaar. Zij zijn tevreden met het directe en inhoudelijke contact met zowel de provincie ambtenaren als met Damen. De actiegroep kent de abonnementskosten per 1 oktober nog niet. Per 1 oktober gaan de losse kaartjes voor voetgangers €0,95 kosten en voor (brom)fietsers €1,45.
Zij maken zich zorgen over de tijdsduur van het vrijkopen van de “Blankenburg”, het grote nieuwe autoveer, bij de curator en de 4 maanden die Damen dan nog nodig heeft voor het vaarklaar maken. De provincie verwacht geen oplossing voor 1 januari. De actiegroep verwacht dat het hele proces tot ruim in 2024 duurt en dat dan de opening van de Blankenburgtunnel einde 2024, waarvoor een auto naar verluidt €1,29 gaat betalen, tot weinig autopassagiers leidt. De mogelijkheid om met de pont met de auto over te steken is lokaal wel van belang. Maar of die vraag met een concurrerend tarief groot genoeg is voor de exploitatie van het grote schip…
De actiegroep denkt dan ook aan verbouwing/verkleining van de Blankenburg tot een pont met een beperkt dek, de helft voor auto’s en de helft voor voetgangers en (brom)fietsers e.d. Wij (in dit geval de Veerpontencoalitie) zullen e.e.a. navragen en de province naar hun verwachtingen en scenario’s vragen.
Wordt ongetwijfeld vervolgd, tezijnertijd weten we ook of de namen van tunnel en boot toevallig gelijk zijn. Wij hopen op en zetten in op een goed samenspel van beide voorzieningen en de terugkeer van een goede pontvoorziening voor recreatie en bewoners.