Het pontjesnieuws uit 2023

Wat ons van 2023 zeker bijblijft, zijn de problemen rond de voorgenomen opheffing van het Gelders Verenfonds en de problemen bij het veer Maassluis-Rozenburg. Een ander knelpunt in 2023 was het personeelstekort op de veerponten, zowel bij beroepsschippers als vrijwillige schippers. Een overzicht:

Januari

  • Na 87 jaar trouwe dienst tussen Velsen-Zuid en Velsen-Noord is Veerpont 8 per 1 januari 2023 met pensioen gegaan. Een actie om de pont van de sloop te behouden is mislukt. Waar 50.000 euro nodig is, levert de inzamelactie ‘slechts’ 3460 euro op.
  • Door de stijgende brandstofprijzen verhogen veel veerponten hun tarieven. Sommige veren verhogen alleen de tarieven voor auto’s, terwijl andere dit ook voor andere passagiersgroepen doen. Voetgangers betalen voor het veer Herwijnen-Brakel 1,27 euro voor een overtocht, terwijl dat voorheen 70 cent was. Maasveren (Oss eo) verhoogt het tarief met tien cent.
  • De nieuwe veerverbinding F9 tussen Sporenburg en Sluisbuurt in Amsterdam opent. De pont is alleen toegankelijk voor voetgangers en fietsers. Oorspronkelijk was het plan om een fietsbrug te bouwen tussen het Oostelijk Havengebied en het Zeeburgereiland, maar uiteindelijk is gekozen voor een tijdelijke veerpont die zeven jaar zal functioneren. De overtocht is gratis.
  • Er komt toch een onderzoek naar de aanvaring op 16 december tussen een binnenvaartschip en de GVB-pont Velsen Zuid-Velsen Noord op het Noordzeekanaal. De aanvaring veroorzaakte lichte schade aan de pont maar had verder geen ernstige gevolgen. Met het onderzoek willen de betrokken instanties herhaling voorkomen.
  • De veerpont tussen Megen en Maasbommel vaart in de weekenden tot 1 april niet vanwege onvoldoende reizigers. Passagiers kunnen uitwijken naar een andere pont in Megen of in Oijen. De varen worden tot die datum met 1 uur verkort.
  • Veerpont Ome Piet, die vaart tussen het Amsterdamse Bos en Nieuwemeerdijk in Badhoevedorp, weigert een subsidie van de gemeente Haarlemmermeer. Die was bedoeld om de steiger aan de Ringvaart veilig en toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Omdat het bedrag aanvankelijk was bestemd voor een recreatief fietspad langs de A9 wil het pontje het geld niet aannemen.
  • De Fast Ferry tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte verdwijnt. De gemeente Rotterdam besluit om jaarrond geen veer voor forenzen meer te laten varen, maar alleen van april tot oktober een fietsvoetveer in te zetten. Dat verbindt de Berghaven in Hoek van Holland met de Prinses Margriethaven op de Tweede Maasvlakte, en ondersteunt lange-afstandfietsroutes.
  • Fietsers in Amsterdam demonstreren voor de aanleg van bruggen over het IJ, omdat de ponten vaak overvol zijn. De demonstranten fietsen vanaf Amsterdam-Noord naar De Stopera om een petitie aan de wethouder aan te bieden. Om daar te komen moesten ze echter gebruikmaken van de pont.
  • De provincie Zuid-Holland geeft vervoerder AquaSwets de opdracht om binnen vier weken een autoveer in te zetten op de veerdienst Maassluis-Rozenburg. Deze actie volgt na klachten over de afwezigheid van een autoveer. De autoveren Blankenburg en Staeldiep op dit traject zijn wegens defecten uit de vaart genomen, en er zijn geen alternatieve veren beschikbaar. Om fietsers en voetgangers over te zetten is het veer De Otter ingevaren. Passagiers klagen over deze oplossing, omdat de pont maar 1 keer per uur vaart en 2 kilometer van de oorspronkelijke veerstoep moet afmeren.
  • Door hoogwater gaan enkele veren over rivieren als de Maas, de Waal en de IJssel uit de vaart. Het veer Maasbommel-Megen weert tijdelijk vrachtwagens en tractoren omdat ze ervoor zorgen dat door de sterke stroming het schuin gaat liggen en het afmeren lastiger maakt.
  • Het binnenvaartschip Beneficio vaart de bevestigingsketting van het Looveer tussen Huissen en Loo kapot. Door de aanvaring komen twee van de drie gierboten los; de kleine bootjes die de kabels vasthouden waarmee de pont aan de rivierbodem is verankerd. De pont zelf loopt geen schade op door wegdrijven maar komt aan de oever vast te liggen. Het herstel kost een paar dagen.

Februari

  • De Veerpontencoalitie en Stichting Pieterpad dringen aan op een snelle oplossing voor de stilgevallen veerpont tussen Millingen en Pannerden. De eigenaar ruziet met de oevergemeenten over de wintervergoeding, die volgens hem te laag is om de dienst rendabel te houden. De coalitie wil de pont voor 1 april weer laten varen, omdat het uitvallen van het pontje de route van het Pieterpad bedreigt, waardoor wandelaars moeten omlopen via Emmerich of Nijmegen.
  • Eigenaar AquaSwets van de veerdienst tussen Maassluis en Rozenburg kampt met financiële problemen en kan de benodigde reparatie van de autoveer Blankenburg niet betalen. De problemen zijn veroorzaakt door de gevolgen van de coronapandemie en stijgende kosten voor brandstof, onderhoud en personeel. Daardoor blijft tussen beide dorpen vooralsnog alleen een fiets/voetveer varen.
  • Het Arnhemse T-shirtbedrijf Okimono steekt de strijd voor het behoud van het Gelders Verenfonds een hart onder de riem. Het bedrijf lanceert een shirt genaamd ‘Behouden Vaart’, met een afbeelding van het veer tussen Renkum en Heteren. De oproep is dat iedereen de petitie ‘Behoud de Gelderse veren’ ondertekent.
  • De gemeente Someren geeft straten in de nieuwbouwwijk Goede Vaart in Someren-Eind namen die gerelateerd zijn aan de scheepvaart. Een daarvan is Pont, vernoemd naar een vroegere veerpont over de Zuid-Willemsvaart, tussen sluis 11 en 12.
  • Zo’n 20 vrijwilligers van de KNNV Hollandse Delta raken te water als hun trekpontje in Beningerslikken omslaat. Een vrouw wordt gereanimeerd en per helikopter naar het ziekenhuis vervoerd; drie anderen lopen onderkoelingsverschijnselen op. Het pontje, eigendom van Natuurmonumenten, was mogelijk overbeladen, verergerd door sterke wind en stroming. Naar aanleiding van het ongeluk heeft onze vereniging de Onderzoeksraad voor Veiligheid gevraagd onderzoek te doen. Verder stellen we waarschuwingsbordjes voor aan ponteigenaren om soortgelijke ongevallen te voorkomen.

Maart

  • Ondernemers in Oss, verenigd onder de Maasmeanders, uiten hun zorgen over de toekomst van de veerponten langs de Maas. In een brief aan partijen die meedoen aan de provinciale verkiezingen in Brabant dringen ze aan op actie om de veerdiensten te behouden. Met hun actie wijzen ze op de situatie in Gelderland, waar breed gestreden wordt voor het behoud van het Gelders Verenfonds.
  • Hoewel het bericht inmiddels 6000 keer gedeeld is op Facebook, lukt het Dirk Weijers nog niet om een koper voor zijn Bronkhorsterveer te vinden. De veerpont staat sinds 2018 te koop voor 2 ton, inclusief veerrecht. Wijers is in de 70 en wil graag met pensioen. Er hebben al enkele gesprekken met belangstellenden plaatsgevonden, maar niemand heeft nog toegehapt. De oevergemeenten Bronckhorst en Brummen houden zich vooralsnog afzijdig.
  • Er is grote interesse voor de functie van schipper op de nieuwe elektrische pont De Grietman bij De Veenhoop (Fr.). Veertig belangstellenden komen naar de informatiebijeenkomst van de gemeente Smallingerland, die 20 tot 25 vrijwilligers zoekt. De gemeente wil jaarlijks €25.000 besparen door vrijwilligers in te zetten in plaats van uitzendkrachten. De Grietman is een oude veerpont van Staatsbosbeheer uit de Biesbosch, en geëlektrificeerd. De oude dieselpont blijft reserve.
  • De prijzen van veerovertochten op de vijftig Gelderse veren zullen in 2024 stijgen als het Gelders Verenfonds wordt stopgezet. Veerexploitanten en gemeenten worden dan zelf verantwoordelijk voor de exploitatie. Die verwachting blijkt uit een onderzoek van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Van de vijftig veren kampen 21 met grote tekorten. Tariefverhogingen en bijdragen van gemeenten zouden nodig zijn om de veren te behouden. Ook wordt gepleit voor een nieuw fonds om veerponten te moderniseren en te verduurzamen.
  • De fiets- en voetveren tussen Demen en Batenburg en tussen Ravenstein en Niftrik schakelen over op elektrische aandrijving. Exploitant Uiterwaarde vervangt de oudere dieselpontjes ‘Heerlijk Veer’ uit 1987 en ‘Vice Versa’ uit 1955 door nieuwe veren, uitgerust met zonnepanelen.
  • De drie Bergsche Maasveren gaan geld vragen aan gemotoriseerd verkeer voor een overtocht. Deze ponten, gelegen bij Waalwijk, Sprang-Capelle en Herpt, waren 120 jaar lang gratis. De exploitant is genoodzaakt de jarenlange traditie van gratis overtochten te breken vanwege een jaarlijks verlies van gemiddeld 700.000 euro. De 4 betrokken gemeenten moeten nog akkoord gaan. Ook moet het tarief nog worden vastgesteld.
  • In Rozenburg heerst verwarring omdat automobilisten dagelijks tevergeefs bij een veerstoep wachten op een pont die al zes maanden niet in bedrijf is. Een misleidend verkeersbord wijst nog steeds naar de niet-werkende veerverbinding naar Maassluis. Lokale bewoners zijn het verkeersinfarct in het dorp en de kerende auto’s beu. Ze klagen over onvoldoende actie van de provincie en de gemeente om de situatie aan te pakken.

April

  • Mooi nieuws voor passagiers van drie veerpontjes over de Grensmaas. Ze kunnen vanaf 1 april gratis met de grenspontjes bij Ohé en Laak, Grevenbicht en Geulle naar de overkant. De Vlaamse minister van Mobiliteit is de afzender van het geschenk.
  • Diverse pontjes kampen met een tekort aan vrijwilligers om een volledig vaarschema te kunnen draaien. De seizoenspontjes doen vaak een beroep op gepensioneerden. De pensioenleeftijd is omhooggegaan en veel schippers worden ouders, waardoor (potentiële) schippers vaak kampen met lichamelijke klachten of druk zijn als mantelzorger.
  • Diverse fiets- en voetveren moeten begin april de start van het seizoen nog even uitstellen. Vanwege de hoge waterstand en stroomsnelheid vinden de exploitanten van veren over onder meer de IJssel en de Maas het te gevaarlijk om deze pontjes te water te laten gaan.
  • Het gaat mis als eind maart in Bleiswijk ’t Zonnepont tijdens de tewaterlating meteen naar de bodem zakt. Pas op 1 april is er een kraan beschikbaar om het veer naar boven te hijsen. Tal van geschrokken mensen willen die actie aanschouwen, maar dan blijkt het om een 1-aprilgrap te gaan. Er is niks mis met het pontje op de eerste dag van het seizoen.
  • Het veer tussen Berg aan de Maas en België vaart weer nadat het enkele dagen heeft stilgelegen. Tijdens hoogwater had een touw zich om de schroef gewikkeld, waardoor de pont niet kon varen. Dankzij daling van het waterpeil en een afname in de stroming kon een duiker het probleem verhelpen.
  • Na jarenlang wikken en wegen besluiten de gemeenten Lingewaard en Berg en Dal het plan voor een fiets- en voetveer tussen Bemmel en Ooij te schrappen. Geen enkele exploitant toont interesse om de drukbevaren Waal te bedienen. De gemeenten hopen dat er in de toekomst toch iemand opstaat.
  • Exploitant Uiterwaarde brengt de Limeslijn in de vaart, een elektrisch aangedreven fiets- en voetveer tussen Rhenen en Lienden. De vervanging zorgt ervoor dat de jaarlijkse dieselkosten van 2200 euro verminderen naar 500 euro aan stroomkosten. Het veer kost 400.000 euro. Dat bedrag moet worden bijeengebracht door de oevergemeenten en uit de kaartverkoop.
  • De Groene Stroomboot, de elektrisch aangedreven veerpont tussen Cruquius en Haarlem, viert zijn 25-jarig jubileum met een groot feest en een receptie. De vrijwilligerspont heeft altijd op groene stroom gevaren en zet jaarlijks tussen de 15.000 en 20.000 passagiers over. Ter ere van het jubileum verschijnt een boekje over de geschiedenis van de veerdienst.

Mei

  • Tijdens de Pontjesdagen op de Maas begin mei genieten duizenden bezoekers van fiets- en wandelroutes langs 16 pontjes tussen Wijchen en de Biesbosch. De animo verschilt per regio, maar voor 50 cent per oversteek is het voor veel fietsers en wandelaars een aangename kennismaking met de pontjes.
  • De gemeente Velsen zoekt een nieuwe veerpont voor Velsen-Noord en Velsen-Zuid, omdat de huidige pont in juli terugkeert naar Amsterdam. Dagelijks nemen 5.000 fietsers deze route. Zonder extra pont verdubbelt de wachttijd naar 20 minuten, wat de route minder aantrekkelijk maakt. Er zijn plannen voor een tijdelijke elektrische pont en financiering wordt gezocht, inclusief bijdragen van het Rijk.
  • Een automobilist overlijdt bij een eenzijdig ongeval bij de pont in Breezand. Bij het tragisch ongeval rondt middernacht ramt hij de dukdalf en de slagboom van de veerpont. De volgende ochtend is te zien hoe groot de ravage is. De pont kan enkele dagen niet varen omdat eerst de dukdalf en de slagboom vervangen moeten worden. Voor het langzame verkeer wordt een vervangend pontje ingezet. De oorzaak van het ongeval is onduidelijk.
  • De schipper van het ’t Kleine Veer tussen Zwolle en Hattem en een brandweerman raken onwel door dampen van een lekke accu. De lekkage leidt tot een zwavelzuurlek en een rotte eierengeur. Het veerpontje gaat tijdelijk uit de vaart en aanliggende wordt camperplekken ontruimd. Gelukkig gaat het snel weer beter met de twee slachtoffers.
  • Omwonenden zijn tegen plannen om de vaartijden van het pontje Westeinde in Breezand te verruimen tot 23 uur. Ze vrezen toenemend lawaai en drukte door verkeer, evenals overlast door hangjongeren. Ook vinden ze dat de motor van de pont en de laadklep lawaaioverlast veroorzaken wanneer een auto op- of afrijdt. Ze hopen dat de gemeenteraad van de plannen afziet.
  • De veerpont tussen Maassluis en Rozenburg stopt met varen vanwege het faillissement van de exploitant. Het veer voor fietsers en voetgangers is ook gestaakt, na eerdere problemen met de autoveer sinds oktober vorig jaar. De provincie Zuid-Holland zet bussen en een tijdelijk fiets-voetveer in om gestrande reizigers te helpen. Verder start de provincie een aanbestedingsprocedure voor een nieuwe exploitant. Ook wordt het bedrijf Damen om een noodoplossing gevraagd.
  • Het Reitdiepveer tussen Aduarderzijl en Schaphalsterzijl in Groningen verwelkomte de 50.000e passagier sinds de ingebruikname in 2014. De passagier krijgt een bos bloemen en mag tot het einde van het seizoen in oktober altijd gratis met het veer meevaren.

Juni

  • De inzet van extra spitsponten in Amsterdam, bedoeld om de drukte op te vangen, ondervindt problemen door een tekort aan schippers. Soms moeten reizigers tot twintig minuten wachten. Het GVB zoekt actief naar meer schippers, maar geeft aan dat de arbeidsmarkt krap blijft.
  • Ook de veerpont bij Nessersluis kampt met personeelstekorten waardoor het veer regelmatig uit de vaart is. Hierdoor moeten fietsers en automobilisten soms tot zes kilometer omrijden. De situatie zorgt voor frustratie onder de reizigers die oproepen tot betere communicatie en mogelijke oplossingen voor het personeelstekort. Maar ook hier is de arbeidsmarkt krap.
  • Als er even geen brug is, is een veerpont het beste alternatief. Dat blijkt als de Haringvlietbrug een aantal maanden dicht moet voor onderhoud. Veerdienst Riveer zet met een pont tijdelijk (brom)fietsers en voetgangers over het Hollands Diep tussen Numansdorp en het recreatiegebied Hellegatsplein.
  • Wageningen verhoogt het tarief voor fietsers op het Lexkesveer (Wageningen-Randwijk) met 40 cent naar 1,50 euro per overtocht. De gemeente sluit verdere verhogingen niet uit. Daarmee loopt de gemeente vooruit op het opheffen van het Gelders Verenfonds. De tariefsverhoging stuit de andere oevergemeente, Overbetuwe, tegen de borst, omdat ze financiële impact hebben op onder meer schoolgaande kinderen uit de regio.
  • De Hempont tussen Zaandam en het Amsterdamse Westelijk Havengebied moet tijdelijk voor enkele weken over op diesel. Oorzaak is een defecte elektromotor van de laadarm, waardoor de elektrische pont niet kan opladen. Een vervangend onderdeel is besteld, maar wordt door de douane om onbekende redenen tegengehouden. Vervanging kost slechts 4 uur.
  • Werknemers van Wagenborg Passagiersdiensten vrezen voor hun loon als er vanaf 20 juni minder van en naar Ameland wordt gevaren. Ze worden per gewerkt uur betaald en verwachten minder werkuren door de beperking van de veerdiensten tot eenrichtingsverkeer, veroorzaakt door een dichtslibbende vaargeul. Vakbond en gemeente dringen aan op snelle overheidsmaatregelen voor een veilige vaargeul en behoud van arbeidsvoorwaarden.
  • De provincie Zuid-Holland vindt een tijdelijke oplossing voor de gestopte veerdienst tussen Maassluis en Rozenburg, na het faillissement van exploitant AquaSwets. Het maritieme bedrijf Damen heeft aangegeven de dienst te willen overnemen. De afgelopen periode zijn noodvervoersmiddelen zoals bussen en een fiets-voetveer ingezet. Damen wil een voet-fietsveer voor 130 passagiers inzetten en overweegt ook (weer) een autoveer.
  • Een inwoner van Brummen heeft 226 handtekeningen verzameld om de veerpont tussen Brummen en Bronkhorst te behouden. Deze pont wordt bedreigd met sluiting omdat de 71-jarige eigenaar Dirk Wijers geen overnamekandidaat kan vinden. Brummen en Bronckhorst worden gevraagd 100.000 euro uit te trekken om pontbehoud te garanderen. Beide oevergemeenten geven aan zich betrokken te voelen, maar geen verantwoordelijkheid te hebben voor de commerciële veerverbinding.
  • Vanwege een personeelstekort vaart de veerdienst van Blue Amigo tussen de Kop van ’t Land en Werkendam tijdelijk alleen tijdens de ochtend- en avondspits. Dat betekent dat bijvoorbeeld toeristen van de Biesbosch alternatieve reisroutes moeten bedenken, zoals omrijden via de A15.
  • Uitgerekend op een mooie, warme dag valt de motor uit van Pontje Steur in Werkendam. Ondanks verwoede reparatiepogingen krijgt het pontje de motor niet meer aan de praat. Snel wordt een nieuwe motor besteld, die enkele dagen later al geplaatst kan worden.
  • Het veer tussen Werkendam en Dordrecht gaat tijdelijk uit de vaart voor spoedeisend technisch onderhoud. Naast problemen met de motor onthulde een inspectie door de Inspectie Leefomgeving en Transport diverse gebreken zoals defecte noodtrappen, ontbrekende markeringen, en een tekort aan veiligheidsuitrusting. Omdat er geen vervangende pont beschikbaar is, moeten reizigers alternatieve routes zoeken.
  • Raadsfracties in de gemeente Altena willen dat reizigers ook anders dan cash kunnen betalen op Pontje Steur in Werkendam. Het gemeentebestuur wordt gevraagd om te onderzoeken of er mogelijkheden zijn voor het introduceren van een pinautomaat of QR-codebetalingen, zodat toeristen gemakkelijker en moderner kunnen betalen.
  • De veerpont Brakel II tussen Herwijnen en Brakel moet tijdelijk uit de vaart om visdraad te verwijderen dat in de schroef verstrikt is geraakt. Het draad kan schade veroorzaken zoals rivierwater in de olie. Voor reparatie moet de pont even op het droge en kan na een paar uurtjes zijn dienst hervatten.
  • Schrijver Wencel Maresch presenteert op de veerpont in Dieren het boek Het Dierense Veer, Steeds Voorwaarts. Het boek beschrijft in ruim 100 pagina’s de rijke historie van de veerpont en zijn omgeving, die teruggaat tot 1269. Het boek is rijkelijk geïllustreerd met bijna tweehonderd unieke afbeeldingen.
  • Veerbedrijf Riveer doopt de Gorinchem XII en Altena 6. De veren, ontwikkeld door Holland Shipyards Group uit Hardinxveld-Giessendam, kosten samen tien miljoen. Ze zijn uitgerust met stille elektrische motoren en geautomatiseerde systemen voor slagbomen en laadprocessen. De schippers worden getraind om deze moderne technologie te bedienen. De nieuwe veerboten komen na een reeks proefvaarten vanaf 1 juli geleidelijk in dienst.
  • Stichting Drielse Veer gaat met de gemeenten Renkum en Overbetuwe de toekomstige veertarieven bespreken, omdat het Gelders Verenfonds gaat stoppen. Het veer wordt veel gebruikt door scholieren en forenzen uit beide gemeenten. Omdat ook inwoners van Arnhem-Zuid het veer gebruiken, wil de stichtinng ook met de gemeente Arnhem in overleg.
  • Inwoners van Rozenburg trekken naar het provinciehuis in Den Haag om actie te voeren voor de snelle herinvoering van de autopont tussen Rozenburg en Maassluis. Sinds het veer de Blankenburg eind vorig jaar uit de vaart werd genomen, moeten Rozenburgers momenteel een omweg van 26 kilometer moeten maken om Maassluis te bereiken.
  • De gemeente Velsen is dringend op zoek naar een nieuwe tweede pont voor een continue dienstregeling tussen Velsen-Zuid en Velsen-Noord. Dit vanwege het terugtrekken van de huidige spitspont door het GVB vanaf medio juli. Het GVB wil deze pont opnieuw inzetten als reservepont. Om te voorkomen dat mensen voor de auto kiezen, wil de provincie zo snel mogelijk geld vrijmaken voor een tweede pont.
  • Op het Lexkesveer in Wageningen vindt de presentatie van het boekje Veerkracht plaats. Het is een samenwerking tussen de schrijfgenootschappen Randschrijvers uit Randwijk en Schrijfclub Wageningen. Het boekje bevat 36 verhalen, variërend van fictie tot non-fictie, allemaal geïnspireerd door het Lexkesveer. Bij de presentatie wordt het contrast tussen bruggen en ponten benadrukt: waar bruggen scheiden, brengt een pont mensen samen.
  • Ter ere van Lezersdag mogen tientallen abonnees van De Gelderlander gratis gebruikmaken van de nieuwe elektrische veerpont tussen Rhenen en Lienden. Aan beide oevers konden lezers in gesprek met de journalisten van de krant, op de pont met diverse columnisten. Het initiatief werd zeer gewaardeerd door de lezers.
  • De brandweer van Nieuwer ter Aa grijpt succesvol in om een mogelijk gevaarlijke situatie op de veerpont De Aa te voorkomen. Bij aankomst bleek het motorcompartiment van de pont flink oververhit. Dankzij het snelle handelen van de schipper en het gebruik van CO2-blussers om de techniek af te koelen, werd een uitslaande brand voorkomen.
  • Een 17-jarige Ridderkerker loopt een nat pak op bij het pontje in Kinderdijk. Hij hoopte uit handen van de politie te blijven, omdat hij in Nieuw-Lekkerkerk een scooter na een proefrit niet had teruggebracht bij de eigenaar, die vervolgens de politie alarmeerde. De broer van de eigenaar zag de dief toevallig rijden en zette de achtervolging in tot aan de pont. De schipper werd door de politie gevraagd om terug te keren, wat de dief ontdekte. Hij sprong overboord, maar werd na een korte achtervolging gearresteerd. De eigenaar heeft de scooter teruggekregen.

Juli

  • Provinciale Staten van Zuid-Holland uiten ernstige zorgen over de waterbus- en veerpontendiensten en roepen op tot diepgaand onderzoek naar vervoerder Blue Amigo in de regio Rotterdam. Dit volgt op het faillissement van de veerverbinding Rozenburg-Maassluis en de overdracht van het waterbusvervoer aan Damen Shipyards en Purus. Hoewel de provincie hoge verwachtingen had van een nieuwe, duurzame vloot, zijn veel van deze beloften niet waargemaakt.
  • De provincie Zuid-Holland verwacht dat voor het najaar de autopont tussen Rozenburg en Maassluis weer kan varen. Vervoerder Damen wil daarvoor het kapotte autoveer Blankenburg repareren. De provincie neemt de pont over uit het faillissement van Aqua Swets en betaalt de reparatie. Totale kosten: 1 miljoen euro.
  • Richard van Oijen, veerman van de veerpont WUTA in Rheden, ontvangt het eerste exemplaar van het boek ‘Geen dag zonder de IJssel’ van Wim Eikelboom. Het boek belicht de waarde en geschiedenis van IJsselveren. Tijdens zijn toer langs de IJssel, benadrukte Eikelboom het blijvende belang van deze veren voor de verbinding tussen verleden, heden en toekomst.
  • Het is alleen nog mogelijk om digitaal te betalen voor de zes veerponten van Riveer. Reizigers moeten vooraf via de website of de Riveer-app een kaartje kopen. De mogelijkheid om aan boord of bij de kaartverkoper te betalen verdwijnt. Reizigers die moeite hebben met het nieuwe systeem kunnen zowel aan wal als op de pont om hulp vragen. Betrokken gemeenten hebben kritiek op het plan.
  • Pontje Korne bij het complex Goudasfalt in Gouda krijgt te maken met vernielingen. Van de veerpont zijn diverse onderdelen kapotgemaakt. Ook zijn de trossen losgemaakt, waarna de pont tegen een brug is gedreven.
  • De brandweer redt vier personen van de veerpont tussen Rotem en Obbicht nadat deze was vastgelopen. De veerpont was afgedreven en gestrand in ondiep water aan de Belgische zijde van de Maas. De oorzaak was vrijwel zeker de lage waterstand van de Maas.
  • De pont over het Noordzeekanaal bij Velsen-Zuid en Velsen-Noord vaart nog maar 3 keer per uur in plaats van 6. Het GVB heeft 1 van de 2 veren uit de vaart gehaald en wil deze als reservepont inzetten. Passagiers klagen. Provincie en gemeenten stellen dat een tweede pont noodzakelijk is, maar een nieuwe pont laat nog minstens anderhalf jaar op zich wachten.
  • Vanwege personeelstekort en vakanties van medewerkers moet Stichting de Maasveren de dienstregeling van haar vijf veerponten aanpassen. Afwisselend worden er veren voor een periode van 7 dagen uit de vaart genomen. Reizigers ervaren deze beperkingen als een groot obstakel, maar de werkgever vindt dat iedereen een vakantie verdient.
  • De gemeente Altena overweegt om inwoners gratis of tegen lage kosten over te zetten met de veerponten van Stichting Bergsche Maasveren. De exploitant wil tarieven gaan invoeren voor gemobiliseerd verkeer, nadat het decennia gratis is geweest. Andere betrokken gemeenten hebben al ingestemd met de tariefheffing, die nodig is omdat de exploitant anders niet uit de kosten komt.
  • De Hempont bij Zaandam raakt betrokken bij een ongeval als het Belgische binnenvaartschip Daya er net voor aankomst tegenaan botst. Passagiers en voertuigen worden door de klap verplaatst, maar gewonden vallen er niet. De schade aan de pont en een scooter is echter aanzienlijk.
  • De verwachte komst van de autoveerdienst tussen Maassluis en Rozenburg in september wordt uitgesteld tot 1 januari 2024. De vertraging is te wijten aan de benodigde langere reparatieperiode van de veerpont Blankenburg. De pont blijkt er slechter aan toe te zijn dan verwacht. De dorpsraad van Rozenburg is diep teleurgesteld door het uitstel. In de tussentijd blijft een fiets- en voetveer in gebruik.
  • Kievits Veerdiensten ontvangt eenmalig 15.500 euro van de gemeenten Lingewaard en Berg en Dal voor het veer tussen Millingerwaard en Doornenburg. De drie partijen onderhandelen over een jaarlijkse subsidie van ongeveer 45.000 euro voor de twee veren (het andere is het veer tussen Pannerden en Millingen aan de Rijn) die Kievits exploiteert.

Augustus

  • De veerpont tussen Brakel en Herwijnen gaat tijdelijk uit de vaart nadat de motor is vastgelopen. Dit zorgt voor rookontwikkeling in de machinekamer. De brandweer en een blusboot zijn snel ter plaatse om erger te voorkomen. Het veer moet naar een werf voor verder onderzoek naar de schade. Er zijn geen gewonden.
  • De fietspont Fietsa Versa in Terherne zet de 160.000ste passagier over sinds de start in juli 2016. De passagiers werd feestelijk ontvangen met een pet van het Terhernster Veer en traktaties bij een naburig restaurant.
  • De toekomst van 5 veerponten over de Maas, beheerd door Stichting De Maasveren, ligt in de handen van de gemeente Oss en andere oevergemeenten. De stichting verkeert in financiële problemen na het wegvallen van provinciale steun. Er zijn drie scenario’s voorgelegd aan de lokale politiek: het behouden van de huidige dienst, het verminderen van de vaartijden, of het permanent uit de vaart nemen van een van de vijf ponten.
  • Het veerpontje tussen Molletjesveer en Krommenie kampt met een tekort aan vrijwillige schippers. Hierdoor is het pontje niet altijd beschikbaar. Dit elektrisch pontje vereist een schipper met vaarbewijs om veilig over de Nauernasche Vaart te varen. De exploitant vergoedt de kosten als kandidaten hun vaarbewijs willen halen.
  • Fietsers en voetgangers mogen nog even gratis de veerpont tussen Maassluis en Rozenburg op. Het lukt exploitant Damen niet om het abonnementen- en kortingsproductensysteem goed werkend te krijgen. Overigens heeft het veer KRVE-71 zijn oude naam Jorina weer teruggekregen.
  • Het is onzeker of het voetveer tussen Pannerden en Millingen aan de Rijn komende winter vaart voor wandelaars van het Pieterpad. De veerdienst wil een hogere bijdrage van de oevergemeenten Zevenaar en Berg en Dal. De partijen sloten eerder in mei een principeakkoord tot 2029, maar dit is nog altijd niet definitief. De Veerpontencoalitie volgt de ontwikkelingen.
  • De veerpont tussen Bergen aan de Maas en Meeswijk (België) kan niet varen vanwege afval dat vast komt te zitten in de schroef. De schipper vraagt de wegbeheerder om meteen waarschuwingsborden op de aanrijroutes te plaatsen. Maar veel automobilisten negeren deze borden en proberen toch de pont op te rijden. Fietsers komen aan het dwalen, omdat er geen omleidingsroute was aangegeven.

September

  • De provincie Noord-Brabant zegt voor het eerst financiële steun toe voor de veerponten over de Maas. Dit komt op een cruciaal moment, omdat aan de andere kant van de rivier het Gelderse Verenfonds wil stoppen met financiële steun. De provincie vindt dat de exploitatie van de veren een verantwoordelijkheid blijft van de gemeenten, maar wil wel helpen bij de aanschaf van veerverbindingen om de bereikbaarheid van Brabant te verbeteren.
  • Wagenborg Veerdiensten stopt het overleg met de gemeente Ameland over het Vervoerplan 2024. De gemeente is kritisch over dat plan, omdat de nieuwe dienstregeling minder betrouwbaar zou worden, ondanks de verbeteringen in de vaargeul door Rijkswaterstaat. Er zijn ook nog geen afspraken gemaakt over voorrang voor bewoners van Ameland in noodgevallen waarbij een auto nodig is.
  • Omdat de scholen weer beginnen, neemt de drukte op de enige pont tussen Velsen-Noord en Velsen-Zuid flink toe. Het GVB neemt maatregelen, waaronder het weigeren van auto’s bij drukte om meer fietsers te kunnen vervoeren. Velsen wacht op een tweede pont, maar die is nog niet in zicht.
  • Op de ponten naar Amsterdam Centraal treden handhavers streng op tegen overtredingen van de huisregels van het GVB. Reizigers die roken of scooterrijders die op de pont hun motor laten draaien, krijgen een boete van 140 euro. Het GVB kreeg veel klachten over overlast en gezondheidsrisico’s.
  • De veerboot tussen Holwerd en Ameland vaart voor de rest van het jaar volgens een aangepaste dienstregeling. De wijziging is noodzakelijk doordat de vaargeul te smal wordt door dichtslibbing, waardoor veerboten elkaar niet goed kunnen passeren. Er komen daarom passeerplekken, waardoor de oversteektijd met een kwartier toeneemt tot vijf kwartier.
  • Schipper Ad Blom van de veerpont tussen Bergambacht-Streefkerk is een held. Hij heeft een ramp kunnen voorkomen door de brandweer met zijn veerpont naar een brandend schip op de Lek te vervoeren. Toen hij vlammen bij de stuurhut van een passerend schip zag, nam hij de brandweerwagen aan boord en voer naar de brand. Hierdoor konden brandweerlieden de brand op het schip met brandbare stoffen meteen blussen. De schipper van de boot werd met verwondingen naar het ziekenhuis overgebracht.
  • Medewerkers van de veerpont in Genemuiden hebben ervoor gezorgd dat een gestolen fiets weer bij de eigenaar terug is gekomen. De eigenaar merkte dat zijn fiets weg was, belde het veer en vroeg het personeel om naar zijn fiets uit te kijken. Niet veel later kwamen de fietsdieven met de fiets de pont op. Toen ze werden aangesproken, maakten ze zich snel uit de voeten, de fiets achterlatend.
  • Het Hoeksveer, het toeristische fietsvoetveer tussen Hoek van Holland en Maasvlakte 2, zet dit jaar ruim 20.000 passagiers over. Vanwege dit succes verlengt de gemeente Rotterdam het contract met het Hoeksveer tot 1 oktober 2024.
  • Twee passagiers hebben het leven van een opvarende van ’t Kleine Veer tussen Zwolle en Hattem gered. De man krijgt op de pont een hartstilstand. De twee passagiers, toevallig een huisarts en een politieagent handelen snel. Ze starten onmiddellijk met reanimeren en maken gebruik van de AED op de pont. De man wordt gered en gaat voor verder herstel naar het ziekenhuis.
  • Holland Shipyards betaalt boetes voor het te laat leveren van nieuwe elektrische schepen aan veerdienst Riveer. Oorspronkelijk moesten de schepen op 1 januari 2023 klaar zijn, maar door de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne is de oplevering vertraagd. Ook kampen de veren nog met kinderziektes. Tot die tijd vaart Riveer nog met dieselveren.

Oktober

  • De vier veerponten op de Grensmaas hebben afgelopen seizoen ruim 300.000 fietsers en wandelaars overgezet. Het veer in Berg aan de Maas, dat ook auto’s vervoert, had het grootste aandeel met 177.000 fietsers en voetgangers. De andere drie veerponten, die geen auto’s overzetten, hebben samen 125.000 passagiers vervoerd. De oversteek was gratis dankzij financiering van de Vlaamse Waterweg.
  • Drenthe krijgt er pontje bij. Dankzij een bijdrage van Waterschap Drents Overijsselse Delta is het nu mogelijk het Linthorst Homankanaal bij Wijster over te steken.
  • Door strikte Europese regelgeving duurt het vier jaar voordat iemand schipper op een veerpont kan worden. Dit bemoeilijkt volgens de veerexploitant de werving van personeel om het tekort aan schippers op te lossen. De regelgeving vereist dat een schipper in opleiding 1920 praktijkuren opbouwt, vergeleken met 1500 uur voor een piloot van een Boeing 747. De exploitanten willen dan ook de regelgeving wordt aangepast.
  • Het pontveer Westeinde tussen Anna Paulowna/Breezand en Julianadorp moet voor enkele dagen uit de vaart. Er is een voorwerp in de schroef terechtgekomen en nader onderzoek moet uitwijzen hoe groot de schade is.
  • De start van het betalingssysteem voor overtochten over de Bergsche Maas is uitgesteld naar begin 2024. Hierdoor krijgt de gemeente Altena de tijd om kortingsmogelijkheden voor haar inwoners te onderzoeken. De Stichting Bergsche Maasveren wil dat gemotoriseerd verkeer gaat betalen voor het overzetten, omdat de veren anders in financiële problemen komen.
  • De GVB in Amsterdam ontwikkelt een opleiding voor pontschippers. Een speciaal vaarbewijs zou de opleiding efficiënter maken en helpen het tekort aan schippers aan te pakken. Nu moeten ze alle kennis hebben over beroepsvaart op lange afstanden. Het GVB vindt dat ze meer hebben aan het veilig navigeren van korte routes en drukke wateren. De opleidingsduur terug van 3 naar 1 jaar. Het GVB wacht op goedkeuring door de overheid.
  • Een oproep van het voet- en fietsveer De Overkant tussen Jaarsveld en Ameide voor schippers met een Groot Vaarbewijs levert 7 kandidaten op. Een aantal vaste schippers had zich afgemeld, waardoor de vrees ontstond dat het veer in het nieuwe vaarseizoen een aantal vaardagen moest inleveren.
  • De provincie Zuid-Holland koopt de veerboot Blankenburg om het autoveer tussen Maassluis en Rozenburg weer in de vaart te krijgen. Het veer lag door omstandigheden al meer dan een jaar stil. Na reparatie gaat het bedrijf Damen het veer exploiteren. Er is een contract tot juli 2025, met de optie tot verlenging. Voor de veerdienst na juli 2027 wordt een aanbesteding voorbereid.
  • Het Pieterpadpontje tussen Pannerden en Millingen aan de Rijn blijft tot minstens 2029 het hele jaar door varen. Dit is het resultaat van een nieuw akkoord tussen de veerexploitant Kievits Veerdiensten en de gemeenten Zevenaar, Berg en Dal, en Lingewaard. Ook voor de verbinding tussen de Millingerwaard en Doornenburg zijn nieuwe afspraken gemaakt, waardoor deze in de zomermaanden blijft varen.
  • De gemeente Altena introduceert twee nieuwe abonnementsvormen voor haar inwoners die met de (bedrijfs)auto of de veren Drongelen-Waalwijk of Dussen-Sprang-Capelle willen gebruiken. De bedoeling is dat de veren vanaf 1 januari 2024 tarieven gaan heffen voor gemotoriseerd verkeer. Deze maatregel is bedoeld om de kosten voor frequente gebruikers te verlagen en kost de gemeente jaarlijks ongeveer 250.000 euro.
  • Een veerpont bij Amsterdam Centraal botst tegen de kade door een verkeerde manoeuvre van de schipper. De pont week uit naar de verkeerde steiger. Aan boord vallen mensen om, maar niemand raakt gewond. De schade valt mee, dus kan de veerpont doorvaren.

November

  • Noord-Holland overweegt de vaartijden van de pont Westeinde te verlengen tot 23.00 uur, om fietsers tussen Julianadorp en Anna Paulowna/Breezand een omweg in de avond te besparen. In 2024 wordt een proefperiode gepland.
  • Ondanks een wisselvallige zomer hebben de tien fiets- en voetpontjes van exploitant Uiterwaarde 120.000 passagiers vervoerd. De populairste route was Dodewaard-Druten met 18.000 gebruikers. Uiterwaarde overweegt verdere elektrificatie van de veerponten.
  • Het veer tussen Drongelen en Waalwijk ligt bijna een week stil door een samenloop van omstandigheden: de pont kampt met een defecte pomp en kan niet varen vanwege storm, terwijl ziekte en vakantie een tekort aan schippers met een groot vaarbewijs veroorzaken.
  • Veerbedrijf Van Leersum is de nieuwe eigenaar van het pontje in Oude Wetering. Het is een aanvulling op de veerdienst aan het Paddegat in Kaag en Braassem. Het veer behoudt de bestaande dienstregeling.
  • Vanaf december 2023 breidt de veerpont Bierkade-Eilandswal in Alkmaar de vaardagen uit naar alle zon- en feestdagen van 12.00 tot 17.30 uur, voor een periode van een half jaar. Daarna vindt een evaluatie plaats. Ook werkt de gemeente een plan voor een elektrische pont uit.
  • Amelanders richten een coöperatie op voor een eigen veerdienst, genaamd Amelander Veerdienst. Bewoners streven naar meer inspraak en beheer over de veerdiensten, vooral met betrekking tot parkeerbeleid en het beperken van toeristenauto’s. Het is ook ingegeven door plannen van rederij Wagenborg om minder op Ameland te gaan varen.
  • De ingebruikname van nieuwe elektrische veerponten door Riveer, die Gorinchem, Altena en Hardinxveld-Giessendam verbinden, ondervindt verdere vertragingen. Bouwer Holland Shipyards stuit op technische problemen na recente tests. Een nieuwe datum waarop de veren klaar zijn, durft niemand te noemen.
  • Stichting De Maasveren stopt in de wintermaanden met het varen van de veerponten Maasbommel-Megen en Alem-Maren/Kessel op zondagen. Dit betekent dat reizigers moeten omrijden via de andere ponten bij Megen, Alphen en Lith. Deze aanpassing is gemaakt vanwege het lagere aantal passagiers op zondag in de winterperiode.

December

  • Het Drielse Veer tussen Driel en Oosterbeek heeft 95.000 passagiers overgezet, net iets minder dan het recordaantal van 101.080 in 2022. De daling wordt toegeschreven aan het natte weer, dat vooral recreanten en toeristen heeft weggehouden. Toch spreekt het veer van een succesvol jaar.
  • Velsen wil snel een tweede pont tussen Velsen-Noord en -Zuid bestellen, met financiële hulp van het Rijk en de provincie. De provincie heeft al 1,8 miljoen euro toegezegd. Met de tweede pont hoopt de gemeente een eind te maken aan de chaos, nadat exploitant GVB afgelopen zomer het tweede pontje uit de vaart haalde.
  • Volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid voeren beide boten aanzienlijk te snel tijdens het dodelijke ongeluk tussen de snelboot Tiger en de watertaxi Stormloper op de Waddenzee bij Terschelling op 21 oktober 2022, waarbij 4 mensen omkwamen. Ook de communicatie tussen beide schippers schoot tekort. De raad vindt dat er betere afspraken en regelgeving moeten komen om herhaling te voorkomen.
  • De gemeenten Brummen en Bronckhorst zetten zich samen in voor het Bronkhorsterveer, gezien het belang ervan voor toerisme en cultureel erfgoed. De 72-jarige eigenaar van de veerpont zoekt al enige tijd zonder succes naar een koper. De gemeenten willen de verkoop stimuleren, maar zien de exploitatie als een private zaak. Er zouden gesprekken zijn met mogelijke kopers.
  • De gemeenten Altena en Dordrecht kijken of veerdienst Riveer het autoveer Kop van ’t Land kan overnemen. Ze zijn teleurgesteld in de huidige exploitant, Blue Amigo, die een beloofde elektrische veerpont niet heeft geleverd. Volgens de gemeenten zou de overname de duurzaamheid en betrouwbaarheid van de dienst verbeteren.
  • Een te lange bestelwagen komt vast te zitten op de veerpont over de Maas tussen Bergen (L) en Meeswijk (B), waardoor de pont niet kan vertrekken. Omstanders weten met een kabel en een koord de bus alsnog op de pont te krijgen.
  • De veerpont tussen Bergen aan de Maas en Meeswijk (B) is bijna een week gestremd doordat een boomstam vast komt te zitten onder een van de gierboten. De sterke stroming belemmert pogingen om de stam te verwijderen. Bij een van de pogingen valt zelfs een medewerker in het water. Het is wachten tot minder stroming een nieuwe poging kansrijk maakt.
  • Door de extreem hoge waterstanden in de rivieren moet diverse veren uit de vaart worden genomen. Onder meer langs de Maas, Rijn, Lek, IJssel en Zwarte Water verdwijnen de veerstoepen onder water, waardoor ze niet meer bereikbaar zijn voor het verkeer.
  • Tot ontsteltenis van omwonenden hebben vandalen het pontje in de Utrechtse Dichterswijk beschadigd door een van de palen af te breken, waardoor het pontje niet meer gebruikt kan worden. De gemeente wil de schade in het nieuwe jaar herstellen.

Opgeheven veerponten

  • Zelfsbedieningsveer Beningerslikken, Zuidland
  • Everdinger Waard, Everdingen

Nieuwe veerponten

  • Sporenburg-Sluisbuurt, Amsterdam
  • Wijster