De gemeente Amsterdam investeert de komende jaren in meer en grotere ponten over het IJ. Verkeerswethouder Melanie van der Horst erkent dat de drukte op de ponten soms zelfs gevaarlijk wordt en zegt dat er maatregelen nodig zijn om de groeiende stroom reizigers op te vangen.
Een enquête onder gebruikers van de pont benadrukt de knelpunten. Reizigers ervaren de overtochten vaak als overvol en onveilig. Een van de respondenten sprak zelfs over paniekgevoelens door de drukte. Van der Horst geeft aan dat de toenemende drukte vooral te maken heeft met de groei van het aantal inwoners in Amsterdam-Noord.
Om de situatie te verbeteren, worden niet alleen meer en grotere ponten ingezet, maar gaan de bestaande diensten ook vaker varen. Zo heeft de pont tussen Distelweg en Pontsteiger al ruimere vaartijden in de avond en wordt deze vanaf januari ook in het weekend ingezet.
Tekort aan schippers
Het uitbreiden van het pontverkeer wordt bemoeilijkt door een tekort aan personeel. Het GVB is dringend op zoek naar nieuwe schippers en heeft zelfs in andere delen van Nederland, zoals Urk, actief geworven. Voor de komende jaren verwacht het vervoersbedrijf zo’n veertig nieuwe schippers nodig te hebben.
Voor een permanente verbetering van de verbinding tussen Amsterdam-Noord en de rest van de stad staan structurele projecten op de planning. De gemeente heeft gekozen voor de bouw van twee vaste bruggen: een West- en een Oostbrug. De Oostbrug wordt als eerste gerealiseerd en zal het Hamerkwartier verbinden met het Azartplein. De bouw begint echter niet voor 2034, mede door de complexe planning en financiering.
(26 december 2024)