‘Autonome veerboot blijft voorlopig met kapitein varen’

De toekomst van autonoom varen in het Waddengebied roept vragen op, maar één ding is zeker: bemanning blijft voorlopig aan boord. Dat stelt het bedrijf FME Noord dat is betrokken bij het project Ferry Go!, Het project, dat deel uitmaakt van het Interreg VI A-programma, streeft naar duurzamer, veiliger en efficiënter veerbootverkeer in samenwerking met partners uit Nederland en Duitsland.

Hoewel autonome (zelfvarende en -sturende) veerboten op termijn een realiteit kunnen worden, staat veiligheid voorop. Volgens het bedrijf kan technologie falen, gehackt worden of communicatieproblemen ondervinden. Daarom blijft menselijk toezicht noodzakelijk. Het bedrijf vergelijkt het met zelfrijdende auto’s: sommige taken worden overgenomen, maar de bestuurder blijft cruciaal.

De provincie Friesland ondersteunt innovaties zoals control centers en autonome pontjes. Toch zijn er nostalgische zorgen, onder meer over het verdwijnen van de klassieke kapitein. Maar het bedrijf verwacht dat volledig bemanningsloze schepen in de nabije toekomst er niet zullen komen.

Internationaal Samenwerken aan Innovatie

FME Noord werkt samen met Europese partijen zoals MindChip uit Estland en het Duitse DLR. Deze bedrijven brengen waardevolle ervaring en technologie in, terwijl Ferry Go! zelf ook nieuwe inzichten genereert. Door samenwerking hoopt het project te blijven inspelen op de nieuwste technologische ontwikkelingen.

Om vertrouwen te winnen, zijn demonstraties en open communicatie essentieel. Tijdens het komende Smart Shipping Event op 28 november in Rotterdam wordt onder meer meer informatie gegeven over de ambities van Ferry Go en wordt getoond hoe ver de technologie inmiddels is gevorderd.

(15 november 2024)