20 mei 2025
Voor het eerst worden de veerdiensten naar de Friese Waddeneilanden openbaar aanbesteed. Zowel eilanders als rederij Doeksen maken zich zorgen over wat dit betekent voor de toekomst.
Op Vlieland werd het ontwerp Programma van Eisen gepresenteerd, waarin de minimale voorwaarden voor de nieuwe vervoerder staan. Heleen Rommens, geboren en getogen op het eiland, verwoordt de gevoelens van veel bewoners: Doeksen is vertrouwd en betrokken, en verandering brengt onzekerheid.
Volgens Harrie van Barneveld van het klantenpanel van Doeksen biedt het eisenpakket onvoldoende garanties voor eilanders. Belangrijke afspraken, zoals gereserveerde plekken voor bewoners op drukke afvaarten, staan er niet in. De mogelijkheid voor aanbieders om met extra’s te scoren, maakt het proces ondoorzichtig.
In het eerste ontwerp stond per abuis dat er een extra afvaart naar Terschelling zou komen en de boot naar Vlieland vroeger zou vertrekken. Dat was een fout, meldt het ministerie. Wat wel vaststaat, is dat de zogenoemde scholierenboot tussen Vlieland en Terschelling blijft varen.
Voor Doeksen-directeur Dirk Spoor is de aanbesteding van groot belang: de rederij heeft maar één concessie. Hij benadrukt dat Doeksen inzet op duurzaamheid, met twee hybride schepen die snel elektrisch kunnen worden omgebouwd.
Eilanders willen zekerheid dat niet de goedkoopste, maar de beste aanbieder wordt gekozen. Het ministerie bevestigde dat kwaliteit zwaarder weegt bij de gunning.
Op Vlieland wordt gewerkt aan samenwerking met de andere eilanden. Van Barneveld benadrukt het belang van eenheid: “Als het misgaat, is het voor vijftien jaar.” De komende weken kunnen bewoners en betrokkenen hun mening geven over het ontwerp.
Bron: Dagblad van het Noorden