Ook in 2024 gebeurde er weer van alles op en rond veerponten in Nederland. Een overzicht:
Januari
- Passagiers moeten bij online boekingen voor de veerboten naar Schiermonnikoog en Ameland een datum én tijd reserveren. Wagenborg Passagiersdiensten voert dit in voor betere en veiligere planning. Eilandbewoners te voet hoeven niet te reserveren. Spontaan reizen blijft mogelijk via de terminal.
- De elektrische veren Gorinchem XII en Altena VII varen sinds 2 januari, na een jaar vertraging door leveringsproblemen. Ze verbinden Gorinchem met omliggende plaatsen. Door een aangepaste route is de vaartijd langer, wat scholieren uit de regio raakt. De gemeenteraad van Altena is bezorgd over de gevolgen voor hun reistijd.
- De veerpont tussen Bergen aan de Maas en Meeswijk ligt lange tijd stil door een boomstam van vijf meter die vastzit onder het veer. Een medewerker die de boom probeert weg te halen valt in het water, maar blijft ongedeerd. Het veer blijft gesloten tot de stroming afneemt.
- Door hoge waterstanden liggen meerdere veerdiensten stil. Uiterwaarden en veerstoepen staan onder water, waardoor passagiers de veren niet kunnen bereiken. Onder andere bij Wijhe, Olst, Dieren, Huissen, Genemuiden en Notter zijn de veren uit de vaart. Ook veren over de Maas, zoals bij Cuijk en Kessel, varen niet meer.
- Het pontje van Sluiskil stopt vanwege een tekort aan schippers om de dienst draaiende te houden. Het pontje vaart sinds 1704 en was belangrijk voor scholieren uit de regio. Er zijn plannen om het vaartuig als monument te behouden
- Het fiets- en voetveer Pomona raakt door onbekende oorzaak los in Tiel en strandt bij Wamel. Door hoogwater was het veer al uit de vaart. De brandweer van Tiel en Dreumel brengt de pont, met twee passagiers en een schipper aan boord, veilig terug.
- Op de veerpont tussen Megen en Appeltern stapt onverwacht een bever aan boord. De bemanning en passagiers zijn verrast en leggen het bijzondere moment vast op video. Na korte twijfel verlaat de bever de pont en gaat terug naar de veerstoep. Het dier blijft ongedeerd.
- Een Waterbus heeft bij de halte Veerdam in Papendrecht moeite met aanleggen. Omstanders zien dat het schip onbestuurbaar lijkt. Een bevestigde kabel aan de steiger breekt. Passagiers moeten lange tijd aan boord blijven, voordat het de Waterbus uiteindelijk lukt om aan te meren.
- De veerdienst tussen Amsterdam Centraal en Buiksloterweg ligt stil door schade aan de aanmeerplek, veroorzaakt door een verzakt ponton. Reizigers kunnen tijdelijk de veer naar het IJplein nemen. Ook bij vijf andere ponten zijn er technische problemen. Hierdoor is de F9 uit de vaart en zijn andere routes aangepast.
- Een automobilist uit Amsterdam rijdt ‘s nachts het Spui in bij het veer Nieuw-Beijerland – Hekelingen, omdat hij niet doorhad dat het veer buiten dienst was. Hij redt zichzelf uit de auto en zwemt naar de oever. De auto wordt later geborgen.
- Na de aanvaring tussen een rondvaartboot en een watertaxi in Rotterdam in juli 2022 roept de Onderzoeksraad voor Veiligheid op tot betere regie op de Nieuwe Maas. Er is behoefte aan meer training voor schippers, heldere vaarweginrichting en strengere naleving van regels. Ook vindt de raad dat betrokken partijen beter moeten samenwerken om de veiligheid te verbeteren.
- Fiets- en voetveer De Kwakel van Staatsbosbheer zoekt nieuwe schippers. Het veer verbindt drie aanlegplaatsen. Schippers moeten een vaarbewijs en ervaring hebben.
Februari
- Tour de Force en de Veerpontencoalitie hebben een rapport gemaakt over de toekomst van veerponten. Veel veerverbindingen hebben problemen door geldgebrek, oude boten en te weinig personeel. Het rapport legt uit dat ponten belangrijk zijn voor de samenleving en vraagt de overheid om landelijke afspraken te maken. Ook willen ze dat ponten onderdeel worden van het openbaar vervoer, zodat hun toekomst beter beschermd is.
- Uit onderzoek van Omrop Fryslân blijkt dat zeven watertaxi’s tussen september en december 155 keer te snel voeren op de Waddenzee na zonsondergang. De nachtelijke snelheidslimiet van 20 km/uur werd vaak overschreden. Partijen vragen om duidelijkere regels, beter toezicht en heldere uitzonderingen voor bijvoorbeeld noodsituaties.
- De historische veerpont Grietman uit 1956 wordt geveild door Bootveiling.com in opdracht van de gemeente Smallingerland. De dieselpont maakt plaats voor de elektrische opvolger ‘De Grietman Eco’. Deze stillere, milieuvriendelijke pont vereist geen groot vaarbewijs. De veiling brengt €24.000 op. gemeente verwacht €30.000 tot €40.000 opbrengst. Er is interesse vanuit Zaandam en andere gemeenten.
Maart
- Recreatie Noord-Holland vervangt twee verouderde trekpontjes in de Wieringermeer. Het gaat om pontjes bij de Tulpenroute en in het Robbenoordbos. Ze waren versleten en deels beschadigd door vandalisme. De nieuwe exemplaren zorgen voor veilige oversteekpunten en maken beide wandelroutes weer volledig toegankelijk.
- De tarieven van ’t Kleine Veer tussen Zwolle en Hattem stijgen dit seizoen. Nieuw is een bakfiets-toeslag van €0,50 vanwege de ruimte die deze innemen. De prijsverhoging is nodig door hogere onderhoudskosten en investeringen in veiligheid na een accuprobleem in 2023.
- DFDS moderniseert voor tien miljoen euro de veerboten King Seaways en Princess Seaways tussen IJmuiden en Newcastle. Alle 1050 hutten krijgen nieuwe meubels, fris schilderwerk, tapijt en extra USB-poorten. Ook de badkamers worden vernieuwd. Er zijn nu meer luxe opties en huisdiervriendelijke hutten beschikbaar.
- Sinds 15 maart 2024 vaart de veerpont Blankenburg weer tussen Maassluis en Rozenburg. Overdag kunnen auto’s, vrachtwagens, motoren, fietsen en voetgangers mee. Na 19:00 uur vaart alleen de pont Jorina, die alleen fietsers en voetgangers meeneemt. De provincie Zuid-Holland onderzoekt hoe de veerverbinding in de toekomst kan blijven bestaan, ondanks de komst van een nieuwe tunnel.
- Het Molletjesveer, het elektrische pontje tussen Krommenie en Westknollendam, zoekt extra vrijwilligers. Geïnteresseerden moeten een klein vaarbewijs hebben of willen halen, en een VOG kunnen overleggen. Materialen, kleding en begeleiding zijn ‘van de zaak’.
- De autobrug naar Schiermonnikoog is weer in gebruik na een takeloperatie, waardoor auto’s en vrachtwagens opnieuw de veerboot kunnen nemen. De brug zakte in het water door een remstoring. Tijdens de storing bleef de veerdienst varen voor voetgangers en fietsers via een alternatieve opstapbrug.
April
- Na een ongeval met een trekpont in Zuidland in februari 2023 adviseert de Onderzoeksraad voor Veiligheid duidelijke gebruiksinstructies en beter onderhoud. De trekpont, bedoeld voor 5 personen, sloeg om met 18 mensen aan boord. Beheerders moeten de staat van ponten beter controleren en het ontwerp moet passen bij de maximale belasting.
- De Tweede Kamer steunt een onderzoek om veerboten naar de Waddeneilanden de status van openbaar vervoer te geven. Dit moet reizen betaalbaarder en toegankelijker maken, ook voor studenten. Er komt ook onderzoek naar inzet van watertaxi’s als kleine veerponten bij spoedsituaties.
- Het zelfbedieningspontje over de Regge tussen Zuna en Notter strandt, waardoor Duitse toeristen vast komen te zitten. De politie helpt hen naar de overkant. Hret is de tweede storing in korte tijd.
- Waterbus Delft stopt na minder dan een jaar door financiële problemen en leveringsvertraging van een tweede boot. Door het uitblijven van een vaste dienstregeling blijkt stabiel vervoer niet haalbaar. De boten gaan terug naar de scheepsbouwer voor verkoop.
- Holland Shipyards Group wint de Schuttevaer Award 2024 met hun elektrische aluminium veerponten voor Riveer in Gorinchem. De ponten Gorinchem XII en Altena VI verminderen brandstofgebruik, kosten en vervuiling. De prijs wordt uitgereikt tijdens het Maritime Innovation Platform in Dordrecht en is deels gebaseerd op publieksstemmen.
- Bij de veerstoep tussen Wijhe en Heerde raakt in de ‘s nachts een auto te water. De bestuurder blijft ongedeerd en wordt door de politie thuisgebracht. De veerdienst kan pas een halve dag later weer varen, nadat de auto is geborgen.
- Veerpont De Biesbosch tussen Dordrecht en Werkendam ligt weken stil na een aanvaring met een vrachtschip. De pont raakte zwaar beschadigd en wordt onderzocht op de werf. Er vallen geen gewonden, maar de uitval zorgt voor grote overlast bij bedrijven, forenzen en het Biesbosch Museum. Blue Amigo biedt geen vervanging, ondanks beschikbare alternatieven. Herstel wordt pas in de nieuwe maand verwacht.
- De Coöperatie Amelander Veerdienst pleit voor een eigen veerdienst tussen Ameland en het vasteland. Ze overhandigen in Den Haag een manifest aan de Kamercommissie. De organisatie wil betaalbare tarieven, meer afvaarten en directe invloed op de exploitatie, na onvrede over de huidige dienstverlening.
- De gemeenten Oss, West Maas en Waal en Maasdriel dragen jaarlijks €75.000 bij aan het exploitatietekort van de Maasveren tot 2031. Oss betaalt 50%, West Maas en Waal 40% en Maasdriel 10%. Deze steun is nodig na het wegvallen van het Gelders Verenfonds. Voor duurzame vervanging van de ponten vragen de gemeenten extra hulp van de provincies Noord-Brabant en Gelderland.
- Er vaart een nieuw elektrisch pontje tussen Aalsmeer en Rijsenhout. De pont vervangt een oude dieselvariant en biedt ruimte aan twaalf passagiers. Dankzij zonnepanelen en een groot accupakket kan de pont de hele dag varen.
- De gemeente Leeuwarden hanteert sinds 2020 onterecht 21% btw op abonnementen voor veerpont De Burd, terwijl waarschijnlijk 9% van toepassing is. Voetgangers betaalden wel het juiste tarief. De gemeente onderzoekt de fout en wil abonnementhouders uit 2023 uit coulance compenseren.
- De Rijksoverheid bereidt nieuwe concessies voor de Friese waddenveren voor, met ingang in april 2029. De huidige concessies lopen sinds 2014 met Doeksen en Wagenborg als uitvoerders. In de Nota van Uitgangspunten ligt de nadruk op betrouwbaarheid, betaalbaarheid en duurzaamheid.
- Bij het veer tussen Aalst en Veen rolt een auto de Maas in doordat de bestuurster vergeet de handrem aan te trekken. Ze staat op dat moment een foto te maken van de rivier. De auto zinkt snel, maar hindert de veerdienst niet. Later is het voertuig geborgen.
- De Liniepont vaart volledig elektrisch tussen Werk aan het Spoel, Fort Everdingen en Werk aan de Groeneweg. Dit fiets- en voetveer is de zevende elektrische pont van exploitant Uiterwaarde. De verduurzaming kwam tot stand met steun van drie gemeenten en de provincie Utrecht.
Mei
- De Nationale Veerpontjestourfietsroute is een nieuwe 550 km lange fietsroute van Leeuwarden naar Maastricht, verdeeld over negen etappes en met 49 overtochten per veerpont. De tocht voert langs rivieren, natuurgebieden en Hanzesteden. Het routeboek heeft verhalen, kaarten, foto’s en GPX-bestanden.
- Veerboot Dollard is terug in Delfzijl na een renovatie van twee jaar. Het schip vaart weer tussen Delfzijl, Ditzum en Emden op woensdag, vrijdag en zaterdag. De modernisering omvat nieuwe motoren en een vernieuwd interieur. De Dollard biedt plek aan 80 passagiers en evenveel fietsen.
- De veerverbinding tussen Eemshaven en Kristiansand keert voorlopig niet terug. Groningen Seaports beëindigt de pachtovereenkomst met Holland Norway Lines dat in 2023 failliet ging. Het terrein is weer beschikbaar voor nieuwe initiatieven. HNL liet miljoenen euro’s schuld na; duizenden passagiers krijgen waarschijnlijk geen geld terug.
- Stichting Voetveer Zaandijk doneert 1500 euro aan Stichting Vaarwens, die vaaruitjes organiseert voor terminaal zieke mensen. Jaarlijks schenkt het voetveer tussen Zaandijk en de Zaanse Schans zijn winst aan een goed doel.
- Het voetveer tussen Oost-Knollendam en Starnmeerpolder vaart niet door problemen met een verzakkende kade. Fietsers moeten daarom omrijden. Ook het elektrische Molletjesveer kampt met uitval door een tekort aan vrijwillige schippers. Het recreatieschap zoekt voor dat dringend extra hulp.
- Sinds begin 2023 mogen watertaxi’s op Ameland niet meer varen na zonsondergang vanwege een maatregel na een ongeluk in 2022. Dit beperkt nachtelijk vervoer sterk, waardoor eilandbewoners zich geïsoleerd voelen. In noodgevallen ontstaan schrijnende situaties, zoals een familie die niet op tijd afscheid kan nemen van hun vader door het ontbreken van nachtvervoer.. Pogingen om nachtvervoer te herstellen stuiten op regels en trage besluitvorming vanuit Den Haag.
- Overbetuwe en Renkum maken zich zorgen over nieuwe subsidieregels voor veerdiensten in Gelderland. De provincie wil voortaan slechts 50% van tekorten dekken en alleen bij bedragen boven €50.000. De gemeenten vrezen extra lasten en vragen de provincie om ruimere steun, vooral voor veren zoals het Drielse Veer.
- Onze vereniging introduceert een nieuwe vlag en magneetbord met logo en QR-code naar Veerponten.nl. Deze komen op alle bemande pontjes. Het Kozakkenveer Veessen-Fortmond ontving als eerste de set. Veerexploitanten kunnen deze aanvragen via de bestelpagina op de website.
- Velsen krijgt in 2025 een tweede pont dankzij €14 miljoen subsidie van het Rijk voor aanschaf en exploitatie. De bestelling is vertraagd door formele aanvraagprocedures en een nog te sluiten samenwerkingsovereenkomst met Amsterdam en GVB. Velsen wordt geen eigenaar, maar wil wel vaker afvaarten in de spits.
- Ter ere van het 20-jarig bestaan van de Zwanburgerroute biedt voetveer De Heere Schouten dit seizoen gratis overtochten aan. Op elke 20ste van de maand tussen juni en oktober kunnen passagiers kosteloos meevaren vanaf Warmond naar de Zwanburgerpolder.
Juni
- De elektrische veerpont Gorinchem XII wint in 2024 twee belangrijke prijzen: de titel ‘Schip van het Jaar’ tijdens het Maritime Awards Gala in Hilversum en de Schuttevaer Award tijdens het Maritime Innovation Platform in Dordrecht. De jury roemt het lichte, emissieloze ontwerp en de innovatieve techniek, waarmee de pont een nieuwe standaard zet voor duurzame binnenvaart. De pont is net als de nieuwe Altena IV te bezichtigen tijdens de open dag de elektrische veerponten rond Gorinchem, waar bezoekers op vijf locaties een kijkje achter de schermen kunnen nemen.
- Rover vindt de tickets voor de Waddenveren te duur en roept het ministerie op tot betaalbaarder vervoer. Kinderen tot 3 jaar zouden gratis moeten reizen, en tickets voor 4-11 jaar goedkoper. Rover wil meer sneldiensten, betere aansluitingen op OV, en informatie ook in het Fries.
- De provincie Noord-Holland stopt per 5 juni de proef met avondvaarten van pont Westeinde tussen Julianadorp en Breezand. De rechtbank bepaalde dat geluidshinder voor omwonenden onvoldoende was meegenomen. De proef startte na een burgerpetitie voor ruimere vaartijden, maar door klachten vaart de pont nu weer alleen tot 19.00 uur.
- Een veerpont botst bij de NDSM-werf in Amsterdam tegen een paal tijdens het aanmeren. Meerdere passagiers raken lichtgewond en worden ter plekke behandeld. De pont loopt schade op en gaat een paar dagen uit de vaart voor onderzoek.
- Het schip Nieuw Horizon verzorgt de komende 3 jaar de veerdienst naar de Marker Wadden. Natuurmonumenten huurt het schip sinds kort en is tevreden over de samenwerking. De Nieuw Horizon biedt plaats aan zo’n honderd personen en is goed toegankelijk voor mindervaliden.
- De veerpont tussen Bronkhorst en Brummen dreigt uit de vaart te raken. Eigenaar Dirk Wijers wil vanwege zijn gezondheid verkopen, maar vindt geen koper. Daarom wordt gekeken naar nu reddingsopties zoals crowdfunding. Gemeenten zien het toeristisch belang, maar willen pas geld bijdragen als er een concreet plan komt.
Juli
- Zeven veerstoepen in de gemeente Bergen (L) zijn beschadigd, wat aanleggen voor veerponten bemoeilijkt. De schade is verergerd door langdurig hoogwater sinds oktober 2023. Bergen wil de stoepen repareren en beschermen met damwanden.
- Njordic Ferry Lines werkt aan een nieuwe veerdienst tussen de Eemshaven en Noorwegen, met focus op vrachtvervoer en dagelijks twee schepen. Passagiersvervoer wordt aanvullend. Het bedrijf zoekt steun bij provincie Groningen en investeert in havenfaciliteiten.
- Het project Ferry Go! onderzoekt de inzet van onbemande veerboten in de Duits-Nederlandse Waddenzee. Met een budget van €3,7 miljoen werken negen partners, waaronder Doeksen, Frisia en Kroes Marine Projects, aan efficiënter en duurzamer veerbootverkeer. Veiligheid staat centraal, daarom blijven autonome boten voorlopig bemand. Tests vinden plaats met het schip Sally, ondersteund door EU en regionale overheden.
- De vijfkwartiersdienstregeling voor veerboten tussen Holwerd en Ameland blijft ook in 2025 van kracht. De regeling, ingevoerd in 2023, zorgt voor meer betrouwbaarheid en betere punctualiteit. Wagenborg en het ministerie zijn positief en onderzoeken verbeterpunten zoals voorspelbaarheid van tweede afvaarten en betere OV-aansluitingen.
- Bij veerpont De Burd in Grou zijn betaalautomaten geplaatst voor voetgangers en fietsers. Eén automaat accepteert contant geld, de ander alleen PIN. Dit moet de schippers ontlasten. In de praktijk ontstaan echter wachtrijen door verwarring bij gebruikers, wat soms tot gemiste overtochten leidt.
- De veerpont naar Starteiland Sneek mag voortaan niet langer voertuigen en personen tegelijk overzetten, behalve de inzittenden. Deze maatregel volgt op strengere veiligheidsregels van de ILT. Exploitant KWS verwacht vertragingen tijdens de Sneekweek en wil voertuigen buiten piekmomenten laten overvaren.
Augustus
- Het fiets- en voetveer tussen Kaag en Oude Ade is terug van weggeweest. De dienst is een pilot van twee maanden en wordt daarna geëvalueerd. Per overtocht kunnen twaalf personen mee.
- Het Reitdiepveer viert op 23 augustus zijn tienjarig bestaan met muziek, toespraken en vaartochtjes bij Aduarderzijl. Ondanks een hoosbui blijft de sfeer feestelijk. Bezoekers genieten van accordeonmuziek en historische schepen. Vooraf zijn er wedstrijden zoals een fotowedstrijd en verloting. Prijswinnaars ontvangen jaarkaarten. Het veer draait op zo’n 50 vrijwilligers en is belangrijk voor toeristen en buurtbewoners.
- Er breekt brand uit op veerpont Lexkesveer tussen Wageningen en Randwijk door kortsluiting bij de accu’s. Dat gebeurt bij onderhoudswerkzaamheden in de stuurhut. De veerdienst ligt enkele dagen stil.
- Het elektrische pontje bij Molletjesveer gaat tijdelijk uit de vaart vanwege technische problemen: het vaartuig ging onverwacht sneller varen. Uit veiligheid is de dienst stilgelegd tot de oorzaak bekend is.
- Een binnenvaartschip schampt het Opheusdensveer bij Wageningen, waardoor de veerpont wordt meegesleurd en beschadigd raakt. De ketting komt vast te zitten in de schroef van het schip. Er vallen geen gewonden, maar de veerpont kan een paar dagen niet varen.
- Op de Maas botst een binnenvaartschip op de pont Alphen-Oijen nadat de pont onverwacht is losgedreven van de kade. De botsing veroorzaakt alleen materiële schade.
- Kinderdijk en Waterbus lanceren een combinatieticket dat toegang geeft tot het molengebied én een retour met de Waterbus vanuit Rotterdam of Dordrecht. De korting is extra aantrekkelijk door wegwerkzaamheden aan de A15.
- Veerpont Wal-Nood 1 keert terug in de vaart tussen de Bierkade en Eilandswal in Alkmaar. De pont was langer uit de vaart door een ontbrekend onderdeel uit het buitenland. Tijdens de uitval hield de gemeente de overtocht in stand met vervangende pontjes.
- Inwoners van Den Helder klagen over verkeersopstoppingen en overlast door een storing bij TESO-veerboot Texelstroom. Ze ervaren stank, gevelvervuiling en frustratie door de files. De storing leidde tot veel klachten bij de gemeente.
- De provincie Noord-Holland adviseert Rijkswaterstaat om de veerhaven van Den Helder te verplaatsen naar de kop van de huidige parkeerplaats. Dit verbetert de bereikbaarheid, verkeersafwikkeling en biedt ruimte voor toekomstige ontwikkelingen, zoals een maritiem cluster. Veerdienst TESO reageert voorzichtig positief en ziet kansen voor verbetering van de haveninfrastructuur.
- Het veer bij Oostknollendam ligt al bijna een jaar stil door achterstallig onderhoud en kadeproblemen. Recreatieschap RAUM wil het pontje overdragen en biedt eenmalige financiële steun aan. Tot het pontje weer vaart moeten fietsers omrijden via Spijkerboor.
- Rederij Doeksen kampt met motorproblemen op de veerboten Koegelwieck en Friesland. De problemen met de Friesland zijn snel opgelost, maar de sneldienst Koegelwieck kan enkele dagen niet varen.
- Het Sint-Janspontje tussen Liempde en Kasteren is opnieuw uit de vaart door vandalisme. Vandalen hebben de trekkabel doorgesneden en meegenomen. Eerdere vernielingen zorgen ervoor dat de eigenaar van het aanlandterrein overweegt zijn medewerking stop te zetten.
September
- Het Hoeksveer tussen Hoek van Holland en Maasvlakte II blijft in 2025 varen dankzij steun van de gemeente Rotterdam, dorpsraad Hoek van Holland, Havenbedrijf Rotterdam en regionale partners. Het veer is populair bij fietsers en wandelaars; in 2024 maakten 22.800 mensen gebruik van de dienst. De Veerpontencoalitie pleit voor structurele financiering om de verbinding veilig te stellen. Rotterdam, Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag onderzoeken duurzame financiering voor de lange termijn.
- De veerponten over het IJ in Amsterdam zijn overvol door vakantie-einde en de afsluiting van de A10 Noord. GVB zet al de grootste ponten in, maar extra inzet is niet mogelijk. Reizigers roepen om een brug, maar een fietsbrug is pas voor 2034 gepland.
- Een vrouw is gefilmd terwijl ze aan de laadklep van een IJ-veerpont in Amsterdam hangt tijdens de overtocht. Het GVB noemt de actie levensgevaarlijk en benadrukt het risico op ernstig letsel. Het is onbekend hoe de oversteek is afgelopen.
- Tijdens grote drukte op de Hempont in verband met een omleiding krijgen auto’s tijdelijk voorrang boven fietsers. Het GVB doet dat uit veiligheidsoverwegingen omdat personeel door de automobilisten agressief worden benaderd. De Fietsersbond heeft kritiek om dit indruist tegen de afspraak dat langzaam verkeer op de pont voorrang krijgt. Gemeente Zaanstad en GVB werken aan duidelijke regels en betere communicatie.
- De Friese Waddeneilanden willen af van het huidige veerbootconcessiesysteem, dat om de 15 jaar wordt aanbesteed. Ze pleiten voor meer invloed, subsidiëring van veerdiensten en een model zoals op Texel, waar de gemeenschap de dienst beheert.
- Texelaars krijgen geen voorrang op de veerboot naar hun eiland. Een voorstel hiervoor haalde het niet tijdens de TESO-aandeelhoudersvergadering. Wel wordt onderzocht of een aparte rij voor de eilanders mogelijk is om wachttijden te verkorten.
Oktober
- Een binnenvaartschip raakt een ankerbootje van het Ingeseveer bij Ingen. De schade blijft beperkt, maar de pontbaas uit zorgen over de hoge vaarsnelheden van beroepsschippers. De veerdienst kan na een uur weer doorgaan.
- In Vinkel ligt een nieuw voetveer, die over de Bleekloop. Het veer verbindt wandelroutes naar onder meer Sterrenwacht. Het project is een samenwerking tussen de gemeente Bernheze, Waterschap Aa en Maas en IVN Bernheze.
- Rederij Doeksen mag de verouderde snelboot Koegelwieck voorlopig niet vervangen. De concessieverlener wijst het vervangingsplan af, omdat de huidige concessie tot 2029 loopt en investeringen buiten de geldende termijnen vallen.
- De provincie Zeeland wil volledig elektrische veerboten op de route Vlissingen-Breskens, maar de coalitiepartijen BBB, SGP en VVD pleiten voor hybride schepen. Ze vinden dit geschikter vanwege de ruige Westerschelde en beperkte stroomcapaciteit. Gedeputeerde Staten geven de voorkeur aan zero-emissie-schepen, maar staan ook open voor hybride oplossingen om de veerverbinding betrouwbaar te houden.
- Na de dodelijke aanvaring in het Schuitengat maken betrokken partijen nieuwe afspraken over veilig varen op de Waddenzee. Ze verbeteren samenwerking, communicatie en handhaving. De Onderzoeksraad voor Veiligheid volgt het proces en benadrukt het belang van veilig vervoer.
- Door brandstichting is het trekpontje in de Geitenwaard bij Aerdt voorlopig buiten gebruik. De steiger is zwaar beschadigd, waardoor oversteken over de Oude Waal niet meer mogelijk is. De gemeente Zevenaar onderzoekt de schade en herstelkosten.
- Op 23 oktober botst de Hempont bij dichte mist tegen een binnenvaartschip bij Zaandam. Een medewerker raakt lichtgewond aan zijn schouder. De pont loopt flinke schade op en is tijdelijk uit de vaart. Er wordt een vervangende pont ingezet. De oorzaak van het incident is nog onbekend.
- De Velserpont kampt voor de vierde keer met besturingsproblemen. De oorzaak ligt bij storingen in de roerpropellers. GVB en leverancier zoeken naar een structurele oplossing. Velsen onderzoekt inzet van een extra pont.
November
- Bij de pont Westeinde ontstaat vaak irritatie door lange wachtrijen, vooral sinds de Kooybrug deels dicht is. Automobilisten proberen voor te dringen en uiten frustraties met handgebaren of gevaarlijk rijgedrag. Veermedewerkers krijgen te maken met dreigementen.
- Noord-Holland wil storingen bij veerponten, bruggen en sluizen beperken door meer preventief onderhoud en gebruik van sensoren en nieuwe technologie. De provincie neemt zelf meer regie over beheer en legt storingen systematisch vast.
- De komst van twee fietspontjes ten westen van Drachten is dichterbij nu de gemeente Smallingerland grond heeft gekocht. Eén pont bij het Geasterdjip vaart op zonne-energie, de andere bij het Peinder Kanaal wordt een handbediende trekpont met zonne-ondersteuning. Ponten zijn goedkoper en ruimtebesparend ten opzichte van een brug.
- Op veerpont Gorinchem VIII ontstaat rook door kortsluiting in een acculader. De brandweer blust de brand snel en er vallen geen gewonden. Na schoonmaak vaart de pont later op de dag weer. De schade blijft beperkt.
- De pontjes van Uiterwaarde in het Rivierengebied vervoeren dit seizoen 120.784 passagiers, meer dan vorig jaar. Ondanks hoog water en regen groeit het gebruik, mede dankzij vrijwilligers en de nieuwe elektrische e-Liniepont. Zeven van de tien Uiterwaarde-pontjes varen nu elektrisch.
- Amsterdam start een nieuwe aanbesteding voor drie elektrische veerponten, nadat eerdere pogingen mislukten. De dieselponten blijven tot minstens 2030 in gebruik. Door groeiende reizigersaantallen wordt de capaciteit vergroot. Elektrificatie verloopt in fases; de eerste grote elektrische pont bij het IJplein wordt verwacht in 2026.
- De provincie Gelderland voert een nieuw subsidieplan in voor veerponten met jaarlijks €500.000 steun. Ponten met meer dan €50.000 verlies krijgen de helft vergoed. Dit plan volgt op het opheffen van het Gelders Verenfonds in 2024 door geldgebrek. De motie Hou de veer in vaart kreeg in Provinciale Staten brede steun en benadrukt het belang van ponten voor dorpen langs rivieren. Gebruikers reageren opgelucht, maar maken zich zorgen over de beperkte dekking.
- Een gezin in Buitenkaag klaagt over overlast door vrachtwagens die de pont naar Kaageiland nemen. Ze ervaren trillingen en geluidsoverlast door het gebruik van een geïmproviseerde laadkade bij hun huis. Ze stappen naar de rechter in de hoop op een structurele oplossing.
- Ameland dringt bij de minister van Infrastructuur aan op een snelle verkenning naar een betere vaarverbinding, omdat de huidige route naar Holwert al jaren problemen oplevert. Een mogelijke oplossing is het verplaatsen van de veerhaven naar Ferwert. Het ministerie onderzoekt structurele verbeteringen, met een voorkeursbeslissing gepland voor eind 2026.
- Den Helder werkt aan een nieuwe, veiligere route naar de veerhaven richting Texel. Door verplaatsing van de Moormanbrug en aanleg van de Ravelijnbrug verbetert de doorstroming zonder omliggende wijken te belasten. De gemeente werkt samen met onder andere bewoners, Port of Den Helder en Texel aan het plan.
- De veerpont Nieuwe Meer in Amsterdam krijgt mogelijk toch subsidie na protesten en een petitie met 1.700 handtekeningen. Het gemeentebestuur onderzoekt of de jaarlijkse €50.000 beschikbaar is. Inwoners vrezen dat zonder subsidie de prijs stijgt en het gebruik daalt. Twintig mensen protesteerden door in koud water te springen om het belang van de pont voor recreatie te benadrukken.
- Een watertaxi en een waterbus botsen op de Nieuwe Maas bij de Erasmusbrug. Drie mensen, onder wie de schipper van de watertaxi, raken lichtgewond. Niemand valt in het water. De Zeehavenpolitie onderzoekt het incident. Het ongeluk roept herinneringen op aan een aanvaring in 2022 waarbij een watertaxi zonk. Naar aanleiding hiervan roept de Onderzoeksraad voor Veiligheid partijen rond passagiersvervoer op de Nieuwe Maas bijeen. De OVV wil in januari 2025 samen met betrokkenen maatregelen bespreken om de veiligheid te verbeteren.
- De onderhandelingen over de toekomst van de veerpont bij Genemuiden zijn gestart. De huidige concessie loopt in maart 2025 af. De gemeente is tevreden over de exploitant en wil doorgaan. Mogelijke uitbreiding van vaartijden komt aan bod, maar moet financieel haalbaar zijn.
- In 2024 daalt het aantal overtochten met gratis veerpontjes over de Maas met 34.146 tot 150.736 door technische storingen, vooral bij het veer Rotem-Grevenbricht. Toch blijft het gebruik hoger dan vóór de gratis toegang. De pontjes blijven belangrijk voor toerisme, lokale economie en samenwerking binnen het RivierPark Maasvallei.
December
- Het Zaandijker Voetveer doneert 27.250 euro aan Zaanse goede doelen. Het geld komt uit kaartverkoop en de inzet van zo’n zestig vrijwilligers. Organisaties zoals de Voedselbank, Anna’s Huis en de Vogelopvang ontvangen bijdragen.
- Het Drielse Veer verwacht in 2024 ongeveer 93.100 passagiers te vervoeren. Dit aantal betekent de derde plaats in de ranglijst van drukste jaren. In 2022 maakten 101.800 mensen gebruik van de pont, in 2023 waren dat er 94.636.
- Sinds de 3 Bergsche Maasveren begin dit jaar geld vragen aan gemotoriseerd verkeer, is het aantal reizigers gehalveerd en lopen de inkomsten terug. Automobilisten betalen €2,70 per overtocht, terwijl voetgangers en fietsers gratis meevaren. Ongeveer 550 inwoners van Altena hebben een kortingsabonnement. De veerdienst onderzoekt verbeteringen via een enquête om tarieven, service en communicatie te verbeteren. Gemeenten willen de ponten behouden, maar zonder steun van rijk en provincies dreigt sluiting door hoge kosten.
- Voetveer De Overkant tussen Ameide en Lopik blijft eerder dit jaar bijna aan de kant door schipperstekort, nadat drie van de vier schippers stopten. Een oproep in de media zorgt echter voor veel nieuwe vrijwilligers uit het hele land, waardoor de dienst behouden blijft.
- Amsterdam zet in op meer en grotere ponten over het IJ om de drukte te verminderen. Reizigers ervaren overvolle en soms onveilige overtochten. De pont tussen Distelweg en Pontsteiger vaart al vaker. Tekort aan schippers belemmert uitbreiding. Op termijn komen er twee bruggen, maar de bouw start pas na 2034.
- De veerpont tussen Steyl en Baarlo ligt wekenlang stil door een losgeraakt anker. Pogingen om het anker vast te leggen mislukken herhaaldelijk. Het veerbedrijf wil een paal in de Maas slaan, maar heeft last van hoge waterstand, sterke stroming en beperkt materieel.
- Vanaf 1 januari 2025 neemt Riveer de exploitatie van de veerdienst Kop van ’t Land over van Blue Amigo, omdat die geen elektrische pont leverde zoals afgesproken. De gemeenten Altena, Dordrecht en Gorinchem werken samen aan deze overstap. Riveer wil de tarieven geleidelijk aanpassen naar hun standaardniveau. Tickets zijn straks alleen via de Riveer-app te koop, en oude kaartjes zijn niet meer geldig.
- Vanaf 2 januari 2025 vervangen vijf veerponten in de Krimpenerwaard de knipkaart door een oplaadbare veerpas. Deze pas werkt voor meerdere vervoermiddelen en reizigers, maar geldt alleen per veerbedrijf. Overstappen met één pas is dus niet mogelijk. Contant en pin blijven beschikbaar, maar gebruikers reageren gemengd op de verandering.
Adviezen Onderzoeksraad naar aanleiding van ongevallen
De Onderzoeksraad voor de Veiligheid heeft in 2024 3 adviezen gegeven na 3 ongelukken met veerponten en watertaxi’s.
1 Ongeval met trekpont in Zuidland
Bevindingen:
De trekpont sloeg om doordat deze ernstig werd overbelast: er bevonden zich 18 personen op de pont, terwijl de stabiliteit slechts gegarandeerd was tot 5 personen. De pont was niet voorzien van duidelijke gebruiksinstructies over het maximale aantal gebruikers, en door het ontwerp leek het alsof er meer mensen op konden dan veilig was. Ook ontbraken structurele inspecties en toezicht op veilig gebruik.
Adviezen:
- Zorg voor duidelijke en zichtbare gebruiksinstructies, inclusief het maximale aantal personen op de pont.
- Voer periodieke inspecties uit op alle (trek)pontjes.
- Evalueer het ontwerp van ponten op uitnodigend karakter voor overbelasting en pas indien nodig aan.
2 Ongeval met watertaxi en snelboot in het Schuitengat (Waddenzee)
Bevindingen:
Bij de aanvaring tussen de snelboot Tiger en de watertaxi Stormloper kwamen drie mensen om het leven en raakte één persoon vermist. Beide vaartuigen voeren te hard, communiceerden onvoldoende met elkaar en hielden zich niet aan de vaarregels. Er was sprake van onduidelijke communicatie, onvoldoende handhaving op vaargedrag en gebrekkige afspraken tussen de verschillende vervoerders.
Adviezen:
- Verbeter communicatie en afstemming tussen vervoerders op het water.
- Maak afspraken over vaargedrag, snelheid en onderlinge communicatie.
- Zorg voor betere handhaving op snelheid en gedrag.
- Stel eenduidige regels op voor personenvervoer over water en pas de regelgeving aan voor watertaxi’s.
3 Ongeval met watertaxi en rondvaartboot op de Nieuwe Maas (Rotterdam)
Bevindingen:
Bij de aanvaring tussen een watertaxi en een havenrondvaartboot sloeg de watertaxi om; zes inzittenden kwamen vast te zitten, één raakte gewond. Passagiers zijn bij dit soort vervoer volledig afhankelijk van de aanbieder voor hun veiligheid. De regelgeving voor watertaxi’s was onduidelijk, net als de eisen voor veiligheid en toezicht.
Adviezen:
- Maak de regelgeving voor watertaxi’s en kleine passagiersschepen eenduidiger en specifieker.
- Zorg dat aanbieders van personenvervoer over water duidelijke verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid van passagiers.
- Onderzoek de mogelijkheden om AIS-gegevens (Automatisch Identificatiesysteem) te gebruiken voor toezicht en handhaving.
Samenvattend
De Onderzoeksraad voor de Veiligheid adviseert bij alle drie de ongevallen:
- Duidelijke en toegankelijke veiligheidsinstructies,
- Eenduidige en strengere regelgeving voor personenvervoer over water,
- Betere handhaving en toezicht,
- Verbeterde communicatie en afspraken tussen vervoerders.