14 april 2025
De Maasveren verbruiken jaarlijks zo’n 120.000 liter diesel. Dat zorgt niet alleen voor uitstoot, maar op sommige plekken ook voor overlast van de dieselmotor. Vooral bij het veer in Lith ervaren omwonenden hinder van het motorgeluid. Daarom wordt onderzocht of één of meer ponten elektrisch kunnen varen.
De provincie Noord-Brabant steunt het idee, dat vorige week brede steun kreeg van Provinciale Staten na een voorstel van D66 en de SP. Het plan behelst de vervanging van dieselmotoren door elektromotoren met accupakket. De verbouwing is ingrijpend en kostbaar, iets wat Stichting De Maasveren zelf niet kan bekostigen. De provincie draagt normaal niet bij aan de exploitatiekosten van de veerponten, maar wél aan investeringen in duurzaamheid.
Gedeeltelijke invoering mogelijk
Niet alle ponten komen in aanmerking voor elektrificatie. De grote pont bij Megen is te zwaar en vaart tot middernacht, waardoor er onvoldoende tijd is om op te laden. Vier andere veerponten – bij Maren-Kessel, Oijen, Lith en Megen-Maasbommel – stoppen eerder en kunnen in de avonduren worden opgeladen met reguliere laadpalen. Overdag laden is vanwege netcongestie niet mogelijk.
De huidige ponten functioneren technisch nog goed, maar de dieselmotoren zijn verouderd. De overstap naar elektrisch varen moet duidelijk maken wat de voordelen zijn op het gebied van milieu, kosten en betrouwbaarheid. Directeur Wouter Joosten van Stichting De Maasveren benadrukt dat het om een proef gaat: “We weten nog niet precies wat het oplevert, maar we hopen er veel van te leren.”