6 november 2025
De tien fiets- en voetveren van exploitant Uiterwaarde in het rivierengebied hebben dit jaar iets minder reizigers vervoerd. In totaal stapten ruim 114.000 mensen aan boord, tegen 120.000 vorig jaar. Vooral de veren over de Waal zagen het aantal passagiers teruglopen.
Jarenlang was het veer Druten-Dodewaard het drukst, maar het pontje tussen Rhenen en Lienden/Kesteren heeft die plek nu nipt overgenomen. De daling bij de Waalveren valt moeilijk te verklaren, aangezien het vaarseizoen normaal verliep en er geen extreme waterstanden waren.
Dijkverzwaring
Bij het veer Varik-Heerewaarden was vorig jaar al een daling zichtbaar, vermoedelijk door werkzaamheden aan de dijk tussen Tiel en Waardenburg. Die zijn volgend jaar grotendeels afgerond. Dijkversterking bij Druten-Dodewaard volgt over een paar jaar.
De drie veren over de Maas trokken samen bijna 35.000 passagiers, iets meer dan vorig jaar. Vooral het pontje bij recreatiegebied De Gouden Ham was populair. De andere twee Maasveren bleven stabiel in gebruik.
De Rijnpontjes tussen Rhenen en Lienden/Kesteren en tussen Heteren en Renkum vervoerden samen iets meer dan 27.000 passagiers, ruim 1500 minder dan vorig jaar. Ook het pontje Heukelum-Leerdam over de Linge noteerde een kleine daling.
Liniepontje
Een positieve uitschieter is het Liniepontje bij Culemborg. Daar groeide het aantal overtochten van 5800 naar 7400. De stijging hangt samen met de toegenomen belangstelling voor toerisme langs de Hollandse Waterlinie.
De daling in opbrengsten heeft weinig gevolgen volgens Uiterwaarde. Het totale aantal passagiers blijft ruim boven de 100.000. Grote investeringen zijn niet nodig, want de afgelopen jaren zijn zeven van de tien pontjes al verduurzaamd met elektrische aandrijving. Voor de drie Waalveren is dat voorlopig niet haalbaar door de sterke stroming.
Volgend seizoen krijgt het veer Druten-Dodewaard een nieuwe aanlegsteiger aan Betuwse zijde. Daarmee wordt het pontje minder afhankelijk van de waterstand en kunnen passagiers gemakkelijker aan en van boord.