Ameland is ’s nachts nog steeds onbereikbaar nadat de laatste veerboot is vertrokken. Dit leidt tot schrijnende situaties, vooral bij noodgevallen. Pogingen om een watertaxi als alternatief in te zetten, hebben vooralsnog geen oplossing geboden.
Voor een Amelandse familie werd de impact van de nachtelijke onbereikbaarheid pijnlijk duidelijk in mei, toen de vader een maagbloeding kreeg. Op dat moment voeren er geen veerdiensten. De rest van familie zaten op het vasteland, maar kon niet op tijd komen om afscheid te nemen. De vader haalde de ochtend, maar de nacht viel voor de familie bijzonder zwaar. “In de rest van Nederland kun je altijd bij je familie zijn, maar wij zitten hier vast”, aldus een gezinslid.
Het gemeentebestuur zet zich al geruime tijd in om de nachtelijke bereikbaarheid van Ameland te verbeteren. Er zijn gesprekken gevoerd met Rijkswaterstaat, de staatssecretaris en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, maar tot nu toe zonder resultaat. Het college stelt dat het niet uitmaakt hoe het probleem wordt opgelost, zolang er maar een oplossing komt. Nu is het eiland ’s nachts volledig van de rest van Nederland is afgesloten.
Nog steeds aanvragen
Bij de vervoerder die 16 jaar lang ’s nachts eilanders overbracht komen nog steeds wekelijks verzoeken binnen voor nachtelijk vervoer. Volgens het bedrijf denkt Den Haag dat watertaxi’s vooral voor toeristen zijn, terwijl ze voor de eilanders openbaar vervoer zijn.
Er wordt nagedacht over uitzonderingen voor noodgevallen, maar de maximale snelheid van 20 kilometer per uur op het Wad ’s nachts vormt een hindernis. Veerponten mogen sneller varen en hebben voorrang, wat volgens het ministerie een obstakel vormt om watertaxi’s in te zetten.
(2 oktober 2024)