Nieuwe aanlegkade voor ponten naar NDSM Amsterdam

De gemeente Amsterdam wil de aanlegplaats voor de ponten bij NDSM vervangen. De huidige drijvende constructie, bestaande uit twee aan elkaar en aan de kade bevestigde boten uit 2014, maakt plaats voor een stabieler enkelvoudig deel. De nieuwe aanlegplaats moet begin 2025 klaar zijn.

Deze aanlegplaats is voor de ponten tussen Centraal Station en NDSM en tussen Pontsteiger en NDSM. De nieuwe constructie beweegt niet alleen minder, maar biedt ook de mogelijkheid om laadpunten voor elektrische ponten te installeren.

In het kader van duurzaamheid worden nieuwe elektrische ponten geïntroduceerd. Deze zullen vanaf 2026 varen van en naar het IJplein, gevolgd door inzet bij het Buiksloterwegveer. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ook de ponten van en naar NDSM elektrisch worden, aldus de gemeente.

Verstoring

Voor de bouw van de nieuwe aanlegplaats wordt de huidige drijvende constructie verwijderd. De nieuwe aanlegplaats wordt elders geassembleerd en daarna op zijn definitieve plek gelegd.

Zodoende wordt de dienstregeling van de ponten zo min mogelijk verstoord. Reizigers worden vooraf geïnformeerd over eventuele consequenties voor hun reis.

Bruggen

Verder versterkt Amsterdam de verbindingen met Noord door extra ponten in te zetten en twee bruggen te bouwen over het IJ: een Oostbrug en een Westbrug. Voor de Oostbrug, die aan de oostkant van de stad komt, zijn de voorbereidingen al gestart. De bouw van de Westbrug, aan de westkant, volgt enkele jaren later. Er is 100 miljoen euro gereserveerd voor de fietsbrug over het IJ.

(15 januari 2024)