Het nieuwe bedrijf Njordic Ferry Lines werkt aan een veerdienst naar Noorwegen. Het bedrijf wil niet dezelfde fouten maken als een eerdere veerdienst en zet in op een betrouwbare en succesvolle verbinding.
De initiatiefnemers, afkomstig uit de maritieme sector, zijn sinds vorig jaar bezig met de plannen. De eerdere veerdienst met de MS Romantika van Holland Norway Lines toonde aan dat er veel belangstelling is voor reizen naar Noorwegen. Njordic Ferry Lines wil twee schepen in de vaart brengen en heeft al schepen op het oog, maar houdt de details nog geheim.
Route en havenfaciliteiten
Het bedrijf wil bij voorkeur varen vanuit de Eemshaven naar een Noorse haven. Hoewel de exacte bestemming nog niet bekend is, is er een overeenkomst gesloten met een Noorse haven. De kans dat het Kristiansand wordt, is klein vanwege verbouwingen in de haven.
Njordic Ferry Lines onderhoudt nauw contact met Groningen Seaports over de benodigde faciliteiten. Investeringen zijn nodig om de kade geschikt te maken voor een groot passagiersschip en om een terminal en laad-, los- en parkeerfaciliteiten te realiseren.
Andere aanpak
Het bedrijf legt de nadruk op vrachtvervoer om continuĂŻteit en cashflow te waarborgen. Passagiersvervoer wordt gezien als een extra. De initiatiefnemers hebben goed gekeken naar de fouten van de eerdere veerdienst en willen deze vermijden door te zorgen voor voldoende vrachtcapaciteit en een dagelijkse verbinding met twee schepen.
Het nieuwe bedrijf heeft steun van professionele partijen uit het bankwezen en investeringsmaatschappijen. Ze doen ook een beroep op de provincie Groningen voor steun, omdat de veerdienst goed zou zijn voor de economische groei van de regio en culturele uitwisseling.
De betrokkenen benadrukken dat een veerdienst exploiteren complex is en willen goed voorbereid te werk gaan om de kans op succes te vergroten.
(1 juli 2024)