De gemeenteraad van Zaanstad moet nog minstens twee weken wachten op informatie over de incidentele voorrangsregeling voor auto’s op de Hempont, ook wel ‘Hempont-gate’ genoemd. De verantwoordelijke wethouder had beloofd de raad binnen twee weken na 3 oktober te informeren, maar die deadline wordt niet gehaald. Dit komt onder meer door het reces van het gemeentebestuur.
In september ontstond onrust toen automobilisten massaal de Hempont gebruikten als sluiproute vanwege de afsluiting van de A10 Ring-noord. Volgens de regels hebben fietsers altijd voorrang op de pont, maar door de enorme drukte werd deze regel genegeerd.
Het pontpersoneel besloot de hekken te verplaatsen, waardoor er meer auto’s en minder fietsen op de pont pasten. Dit leidde tot flinke frustratie en scheldpartijen onder wachtende reizigers, die urenlang in de file stonden aan beide zijden van het Noordzeekanaal.
Haaks op beleid
De actie van het pontpersoneel staat haaks op het beleid van de gemeente Zaanstad en het STOMP-principe, dat voetgangers en fietsers voorrang geeft op andere vervoersmiddelen. Het college van burgemeester en wethouders noemde het voorrang geven aan auto’s ‘not done’ en benadrukte dat dit niet strookt met het mobiliteitsbeleid van de stad.
Er wordt nu gewacht op verdere informatie vanuit de gesprekken tussen de gemeente Amsterdam en het GVB.
(23 oktober 2024)
Update: Veiligheid pontpersoneel centraal
Het personeel van de Hempont zag zich op 5 september genoodzaakt de voorrangsregels aan te passen na ‘ruzies en scheldpartijen’ van automobilisten. Volgens een brief van de verkeerswethoude aan de raad besloot het GVB-personeel die dag om bij enkele overtochten minder ruimte voor fietsers te maken en juist auto’s voorrang te geven. Deze aanpassing kwam voort uit zorgen over hun veiligheid na diverse conflictsituaties.
Volgens de wethouder wijkt deze ingreep echter af van de basisregel, die voorschrijft dat extra ruimte voor langzaam verkeer prioriteit heeft boven ruimte voor auto’s. “In uitzonderlijke gevallen kan het GVB van de standaardpraktijk afwijken als de veiligheid van personeel of reizigers in het geding komt,” voegt hij toe. Normaal wordt het fietsgedeelte zo groot mogelijk gemaakt als er veel wachtende fietsers zijn.
Nieuwe afspraken
De gemeente Zaanstad en het GVB willen met duidelijkere borden bij de ponten kenbaar maken dat voertuigen die niet door de tunnel mogen, voorrang krijgen. Daarnaast bespreekt de gemeente Zaanstad met Rijkswaterstaat welke maatregelen mogelijk zijn bij drukte, bijvoorbeeld door inzet van extra verkeersbegeleiders bij de ponten. Het doel is om zulke uitzonderlijke situaties in de toekomst in goede banen te leiden en te voorkomen dat de standaard voorrangsregels voor fietsers en voetgangers opnieuw aangepast moeten worden.
De uitzonderlijke drukte op 5 september was het gevolg van gelijktijdige werkzaamheden aan de A10, de Coentunnel en de A7, gecombineerd met een ongeval op de A8. Hierdoor werd de Hempont tijdelijk een cruciale uitweg voor het verkeer rond het Noordzeekanaal, wat tot spanningen leidde tussen automobilisten en fietsers.
(3 november 2024)