Omrop Fryslân: ‘Watertaxi’s overtreden massaal snelheidslimiet in het donker’

3 mei 2025

Watertaxi’s op de Waddenzee varen ’s nachts nog altijd vaker te hard. Uit onderzoek van Omrop Fryslân blijkt dat in vier maanden tijd minstens 228 nachtelijke snelheidsovertredingen zijn geconstateerd bij zeven verschillende boten. In dezelfde periode een jaar eerder gebeurde dit 155 keer. De gegevens zijn afkomstig van MarineTraffic, dat de vaarsnelheden registreert via het automatische identificatiesysteem AIS.

Niet alle watertaxi’s zijn verplicht AIS te gebruiken. Daardoor ontbreken er gegevens van twee boten, en is alleen het gedrag vastgelegd op momenten dat het systeem aanstond. In het donker geldt voor deze schepen een maximumsnelheid van 20 kilometer per uur. Veerdiensten mogen sneller, mits ze binnen de vaargeul blijven.

Rijkswaterstaat en politie wijzen op de verantwoordelijkheid van schippers. Hoewel vorig jaar een gezamenlijke controleactie plaatsvond, zijn toen geen overtredingen vastgesteld. Toch noemt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de situatie zorgelijk en wil het het onderwerp opnieuw bespreken met de betrokken bedrijven.

Roep om betere bereikbaarheid

Watertaxibedrijven benadrukken dat de cijfers de behoefte aan 24-uursvervoer onderstrepen. Volgens hen zijn de diensten veilig, dankzij professionele bemanning en gecertificeerde schepen. Ze dringen aan op erkenning als ‘kleine veerpont’, zodat ze bij hoge nood van snelheidsregels kunnen afwijken. Een motie daarover is nog altijd niet uitgewerkt in regelgeving.

Rederij Doeksen heeft na het dodelijke ongeluk in 2022 besloten alleen overdag met hun watertaxi Zeehond te varen, met uitzondering van een vroege overtocht die mede op verzoek van scholen is ingevoerd. Het bedrijf wijst erop dat varen anders is dan rijden: golven en getij maken het lastiger om de snelheid constant te houden.

De vrouw van een van de slachtoffers van het ongeluk in 2022 noemt de situatie onacceptabel. Volgens haar wordt veiligheid onvoldoende meegenomen in het bestuurlijke overleg. Ze pleit voor strengere controle op vaarsnelheden, betere handhaving en duidelijke regelgeving. “De Waddenzee is nu een wildwestgebied”, stelt ze.

Rechtszaak

Op 8 en 9 juli behandelt de rechtbank in Leeuwarden de strafzaak over het ongeval in 2022 waarbij vier mensen omkwamen. De twee betrokken schippers worden verdacht van onder meer dood door schuld en het veroorzaken van levensgevaar.