Problemen met nieuwe schepen Doeksen

Rederij Doeksen, die de exploitatie verzorgt van de veerponten van Harlingen naar Terschelling en naar Vlieland, wordt geconfronteerd met problemen bij de nieuwe veerboten.

Al in 2016 werd begonnen met de bouw van twee nieuwe veerboten. De boten van 70 meter lang en 17 meter breed, die 600 passagiers kunnen vervoeren, zouden volgens de eerste planningen in 2018 in de vaart moeten komen.

Vietnam

In 2017 meldde de rederij al dat de aflevering vertraging zou oplopen. De scheepswerf in Vietnam had financiƫle problemen. Pas toen de Vietnamese banken een aanvullende lening verstrekten aan de scheepswerf kon scheepsbouwer verder gaan met het werk in Vietnam. Eind 2018 waren de boten klaar, en alles leek erop te duiden dat na het transport, dat enkele maanden duurt, de veerboten dit voorjaar in dienst zouden kunnen komen.

Water

Maar ook dit voorjaar wordt de rederij door pech achtervolgd. Bij het transport van de twee veerboten is namelijk nogal wat misgegaan. Voor het transport werden de veerboten op een groot transportschip gezet. Helaas zijn de boten daarbij achterstevoren op die transporter gezet, met de voorsteven naar beneden.

Toen de boten in Nederland aankwamen bleek, dat regenwater en zeewater daarbij naar binnen zijn gelopen, iets dat in de normale dienst nooit voorkomt. Omdat de boten scheef achteruit stonden is het water de salons ingelopen, waarbij vloerbedekking, ondervloer en diverse mechanische delen zodanig zijn beschadigd, dat deze moeten worden vervangen.

Wanneer de veerboten nu in de vaart komen is nog niet bekend. De originele planning van 2018 is al lang niet meer gehaald, en de laatste planning van voorjaar 2019 wordt nu dus ook flink overschreden. Voorzichtig wordt nu april 2020 genoemd.

(25 juni 2019)