Slagbomen bij veerstoep, nodig of niet?

Begin december 2018 was het weer raak. Een automobilist zag de veerstoep in Wageningen te laat, en reed het water in. De 34-jarige Duitse bestuurder kwam daarbij om het leven. Dit soort ongelukken, al of niet met dodelijke afloop, gebeuren helaas wel vaker.

Veilig Verkeer Nederland heeft naar aanleiding van dit ongeval aan de bel getrokken. VVN vindt dat 11 ongelukken in 8 jaar te veel is en stelt voor om slagbomen bij de veerstoepen in Nederland te plaatsen. Dat voorkomt dat in het donker een automobilist het water in rijdt.

Wat VVN voorstelt is nog niet helemaal duidelijk. Aan de ene kant stelt zij dat de slagboom alleen na sluitingstijd omlaag zou moeten. Maar het laatste ongeluk in Wageningen gebeurde tijdens de vaartijd van de veerpont, ja, wel in het donker. Het bij iedere afvaart bedienen van de slagboom zou voor de exploitant behoorlijk veel extra werk opleveren.

Eigen verantwoordelijkheid

Ton Paulus, exploitant van tien veerdiensten in Limburg, Noord-Brabant en Gelderland reageerde op het idee van VVN. Hij wijst op de eigen verantwoordelijkheid van de automobilist. Bovendien staan er voldoende borden die aangeven dat er een veerstoep nadert.

En hij wijst daarbij ook op de vraag wie de slagboom moet bedienen. Een op afstand bedienbare elektrische slagboom kost veel, bij een eenvoudige slagboom zou de veerbaas steeds naar de wal moeten lopen, wat zwaar drukt op de exploitatie van de pont.

Ook de politiek heeft het probleem nu opgepakt. Een VVD-Kamerlid uit het rivierengebied gaat vragen stellen aan de minister over dit onderwerp.

(14 december 2018)