3 augustus 2025
Het Driehoeksveer tussen Ridderkerk, Kinderdijk en Krimpen aan de Lek staat onder druk. Exploitant Blue Amigo geeft aan dat de dienst alleen kan blijven bestaan als er meer financiële steun komt. Zonder herziening van de afspraken stopt de veerdienst mogelijk.
De drie betrokken gemeenten, de provincie en het recreatieschap IJsselmonde subsidiëren de veerdienst. Volgens de gemeente Ridderkerk is de bijdrage die Blue Amigo vraagt beduidend hoger dan wat nu beschikbaar is. Binnen de huidige financiële kaders is dat volgens de gemeenten niet haalbaar.
Na corona is het gebruik van het veer sterk afgenomen. In 2022 maakten bijna 87.000 mensen gebruik van het pontje, in 2023 waren dat er ruim 60.000, en vorig jaar 58.253. Ridderkerk levert met ruim 22% de meeste gebruikers. Kinderdijk en Krimpen aan de Lek blijven daar ver bij achter.
Toeristen
Bijna één op de vijf gebruikers komt uit het buitenland. Veel toeristen gebruiken het veer om de molens van Kinderdijk te bezoeken. Ze reizen vaak met de waterbus uit Rotterdam en stappen in Ridderkerk over. Als de directe waterbuslijn naar Kinderdijk verdwijnt, kan het Driehoeksveer voor nog meer toeristen een belangrijke schakel worden.
De betrokken overheden bespreken samen met Blue Amigo mogelijke oplossingen. Daarbij wordt gekeken naar zowel de inhoud als de kosten. Volgens de gemeente Ridderkerk verlopen de gesprekken constructief, maar zijn er moeilijke keuzes nodig om het veer in de vaart te houden.