Veerboten in grote aantallen

In Nederland komt het zo nu en dan voor, dat er door een exploitant meer veerponten tegelijk worden aangeschaft.  Vorig jaar stelde rederij Doeksen (Harlingen-Terschelling/Vlieland) twee nieuwe veerboten in dienst.

Het GVB bestelde 5 nieuwe veerponten voor de drie veren over het Noordzeekanaal die tussen 2021 en 2023 worden geleverd en na 2023 worden er nog eens evenzoveel nieuwe veerponten geleverd voor de diensten in Amsterdam. En Swets-ODV bestelde voor de Waterbusverbindingen rond Dordrecht en Rotterdam maar liefst 9 nieuwe waterbussen. Wij vinden dat in Nederland al grote aantallen die gelijktijdig worden besteld.

Maar in het buitenland doen ze het nog veel grootschaliger. Zo plaatste de stad Kochi (in het zuidwesten van India) een order voor maar liefst 78 (achtenzeventig!) nieuwe elektrische veerboten. De bestelling van de eerste set van 23 stuks is vorig jaar al gedaan, binnenkort volgt de rest.

Nu is het water-metro-netwerk (zoals ze het daar noemen) dan ook behoorlijk uitgebreid. Er zijn 38 haltes in de stad. De nieuwe veerboten zijn 24 meter lang en kunnen ieder ongeveer 100 passagiers vervoeren. Qua grootte weliswaar iets kleiner dan onze waterbussen rond Dordrecht die 130 tot 150 personen kunnen vervoeren, maar toch ook weer geen kleine roeibootjes.

(7 januari 2021)