Huib van der Horst, bestuurslid van Vrienden van de Veerponten, sprak met Ellen van der Burg, werkzaam bij het Recreatiebedrijf Uit®waarde.
Dag Ellen, wat is Uit®waarde?
Uiterwaarde ontwikkelt, exploiteert en onderhoudt de toeristische en dag-recreatieve infrastructuur in het Rivierengebied in Gelderland. Daarnaast geven wij ondernemers de ruimte om recreatieve bedrijven op te zetten. Binnen Uit®waarde ben ik verantwoordelijk voor alle communicatie en run samen met mijn collega Henri Kooijmans het Verenbedrijf. Henri is verantwoordelijk voor de technische kant en ik voor al het andere.
Wat is het leuke van je werk?
Aangezien ik ruim 42 jaar werkzaam ben bij Uit®waarde is de afwisseling in het werk het meeste wat mij aanspreekt: communicatie- uitingen, projecten en het verenbedrijf. Het onderhouden van contacten met alle vrijwilligers, instanties en bedrijven zorgt ervoor dat geen enkele dag hetzelfde is. We zijn lid van Vrienden van de Veerponten en we volgen de berichten. Onze directeur is bestuurslid van het Landelijk Veren Platform en zo blijven we op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Alles wat er op pontgebied speelt heeft mijn interesse. Dat moet ook wel, met de 10 pontjes waar we voor zorgen.
Ik begreep dat jullie heel veel vrijwilligers hebben. Hoe leid je dat in goede banen?
We werken nu met zo’n 170 vrijwilligers voor de pontjes. Dat zijn schippers en kaartverkopers. Gedurende het gehele jaar hebben we verschillende contactmomenten met onze vrijwilligers. We bieden trainingen aan en werken volgens het Wifa principe: Waarderen, Informeren, Faciliteren en Afstemmen. Tijdens het vaarseizoen komen we geregeld langs op de pont. Het jaarlijkse feest met partners wordt ook bijzonder gewaardeerd. En met de kerstdagen komt er een attentie richting de bemanningsleden.
Lukt het je om zoveel vrijwilligers te krijgen?
Omdat we vrijwilligers tot84 jaar onder onze hoede mogen houden, zijn we altijd druk met het werven van nieuwe mensen om de aanwas goed te houden. Nieuwe mensen komen via mond-op-mond reclame bij ons. Je kunt hierbij denken aan familie, kennissen en vrienden of via vrijwilligersorganisaties. Ook reageren vrijwilligers op berichten die we via de socials plaatsen. De oevergemeenten betrekken we in ons proces om het werven van schippers onder de aandacht te brengen.
Het aantrekken van schippers met Klein Vaarbewijs en ‘kaartverkopers’ lukt over het algemeen goed. Alleen het werven van schippers met Groot Vaarbewijs en/of Rijnpatent om te varen over de Waal verloopt zeer moeizaam. Deze schippers zijn moeilijk te vinden. Maar wanneer ze eenmaal kennis hebben gemaakt met de collega-schippers vinden ze Uit®waarde een fijne organisatie om voor te varen en verloopt de onderlinge samenwerking met de andere vrijwilligers plezierig.
Wat gebeurt er als mensen zich aanmelden?
Samen met mijn collega Henri ontvangen wij de nieuwe kandidaten en hebben we uitvoerige gesprekken met hen om te kijken of een vrijwilliger past binnen het huidige team van een pont. Nieuwe vrijwilligers worden eerst getraind en begeleid voordat ze zelfstandig de pont op gaan. Ze kunnen altijd terugvallen op ons, als er iets aan de hand is zelfs 7 dagen in de week.
Vorig jaar zijn Henri en ik gestart met het volgen van allerlei trainingen bij Kenniscentrum Vrijwilligerscoördinatie. Hierdoor krijgen we meer handvatten voor een goed vrijwilligers coördinatiebeleid.
Heb je tips voor andere pontgroepen?
Wij werken allemaal met veel vrijwilligers. Deze mensen moet je koesteren. Zonder vrijwilligers geen ponten in de vaart. Het is ook belangrijk om goede contacten te onderhouden met de oevergemeenten, omdat wij in opdracht van hen de veerverbinding exploiteren. Communiceer naar buiten goed wanneer het vaarseizoen begint en stopt. Meld stremmingen op allerlei kanalen zodat passagiers niet voor niets komen. Maar de aanwas van schippers met Groot Vaarbewijs en/of Rijnpatent voor het varen op de Waal is zorgelijk, ik denk dat meer pontgroepen daar tegenaan zullen lopen.
Ellen van der Burg