Veerponten zijn onmisbare verbindingen voor inwoners, scholieren, fietsers, wandelaars en recreanten. Ze zorgen voor bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzame mobiliteit. De Vereniging Vrienden van de Veerponten zet zich daarom actief in voor het behoud, de veiligheid en een toekomstbestendige organisatie van veerponten in heel Nederland. Dat doen wij samen met partners in de Veerpontencoalitie, lokale actiegroepen, gemeenten en andere maatschappelijke organisaties.
Hieronder een overzicht van onze belangrijkste acties van de afgelopen periode.
Gelderland: behoud van veerponten en provinciale regie
Het leeglopende Gelders Verenfonds en het terugtreden van de provincie brachten veel ponten in de problemen. Dit leidde tot hogere tarieven, minder vaarten en dreigende opheffing.
Onze inzet
- Aannemen van de resolutie “Noodklok voor de Gelderse veren” tijdens de jubileum-ALV.
- Lobby richting politieke partijen om veerponten op te nemen in verkiezingsprogramma’s.
- Start en promotie van de petitie Behoud de Gelderse veren en de campagne #ikveeropjou.
- Organisatie van het Groot Gelders Verendebat met politieke partijen en betrokken organisaties.
- Inbreng richting het coalitieakkoord en reactie op het VNG-rapport Perspectief voor de Veren.
Resultaat
Breed politiek besef dat veerponten een provinciaal belang dienen en dat structurele oplossingen nodig zijn. Het onderwerp staat stevig op de agenda.
Nieuwer Ter Aa – Breukelen: pont blijft varen
De aangekondigde opheffing van het pontje over het Amsterdam-Rijnkanaal zou grote gevolgen hebben voor met name scholieren.
Onze inzet
Samenwerking met het actiecomité Laat ons niet zwemmen en steun aan politieke acties.
Resultaat
De Tweede Kamer nam een motie aan: het pontje blijft varen zolang er geen veilig alternatief is. Onderzoek naar een fietsbrug loopt.
Holwerd – Ameland: bereikbaarheid onder druk
De dienstregeling van de veerboot naar Ameland werd sterk beperkt. Ook dreigde een reserveringsplicht voor voetgangers en fietsers.
Onze inzet
- Brief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
- Publieke aandacht via een opiniestuk.
- Steun aan bewoners, gemeente en consumentenorganisaties.
Resultaat
In de zomer van 2023 is de dienstregeling verbeterd. De situatie blijft aandacht vragen.
Maassluis – Rozenburg: noodregeling en tijdelijke oplossingen
Na het faillissement van de exploitant was er lange tijd slechts een beperkte noodregeling.
Onze inzet
- Brieven aan en inspreken bij Provinciale Staten.
- Intensief contact met bewonersgroepen en provincie.
- Volgen en benoemen van veiligheids- en capaciteitsproblemen.
Resultaat
Een tijdelijk fiets- en voetveer is in de vaart gebracht en verbeterd. Voor een structurele oplossing, inclusief autoveer, is verdere besluitvorming nodig.
Pannerden – Millingen: pont weer in de vaart
Het stilleggen van deze pont had grote gevolgen voor bewoners, lokale economie en routes zoals het Pieterpad.
Onze inzet
- Samenwerking met Stichting Pieterpad.
- Brieven aan gemeenten en aanbod tot bemiddeling.
- Actieve rol bij het op gang brengen van overleg.
Resultaat
De pont vaart weer (zomerdienst). Er wordt gewerkt aan meerjarige afspraken.
Zuidland – Beningerwaard: veiligheid zelfbedieningspontjes
Na een ernstig ongeval met een trekpont ontstond grote zorg over veiligheid.
Onze inzet
- Brief aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid met verzoek tot onderzoek.
- Aanbod van gratis borden met het maximale aantal passagiers.
- Delen van praktische veiligheidsadviezen.
Resultaat
Onderzoeken lopen en de bewustwording over veiligheid is vergroot.
Hoek van Holland – Maasvlakte: voortbestaan bedreigd
Het veer dreigt na 2024 te verdwijnen, met grote omrijafstanden als gevolg.
Onze inzet
Een brandbrief aan provincie, gemeente Rotterdam en andere betrokken partijen, met het aanbod om mee te denken.
Resultaat
De urgentie is bestuurlijk onder de aandacht gebracht.
Tot slot
De Vrienden van de Veerponten blijven zich inzetten voor betrouwbare, veilige en betaalbare veerverbindingen. Want zolang we naar de overkant willen, horen veerponten te blijven varen.