Amsterdam stuurt meer ponten over het IJ

Amsterdam gaat vanaf 2024 meer veerboten inzetten over het IJ, ondanks dat er niet genoeg schippers zijn. Het aantal inwoners en bezoekers in Amsterdam-Noord en zij gebruiken vaak de veerponten. De gemeente en exploitant GVB willen  meer varen zonder extra personeel.

Het GVB gaat volgend jaar 7% meer varen dan dit jaar. Sommige veren gaan vaker varen. Het veer naar Pontsteiger-Distelweg gaat ook ’s avonds varen.

Wat er verandert

In het weekend gaat het veer van IJplein naar het Centraal Station vaker varen. Van NDSM naar het Centraal Station komt er op werkdagen een extra pont bij. In de nacht blijven de veren tot laat varen, vooral op vrijdag en zaterdag. het nachtveer van Pontsteiger stopt.

Het veer van Distelweg naar Pontsteiger gaat langer door op werkdagen. Van NDSM naar Pontsteiger komt er ’s middags een extra veerboot bij, en in het weekend ook.

De veerboten tussen Sporenburg en Sluisbuurt gaan beter op elkaar aansluiten door andere tijden.

In de zomervakantie zullen minder ponten varen, omdat het dan minder druk is. Ook is er dan het grootste tekort aan schippers.

Overzicht

De wijzigingen zien er als volgt uit:

  • IJplein – Centraal Station: in het weekend vaart van 11.00 tot 18.00 uur een extra, tweede pont.
  • NDSM – Centraal Station: doordeweeks vaart er overdag een tweede pont. In het weekend vaart er vaker een derde pont.
  • NDSM – Centraal Station: in de nacht blijft de pont varen tot 02.05 uur (zondag tot en met donderdag) en tot 03.22 uur (vrijdag en zaterdag). Hiermee vervalt het nachtveer via de Pontsteiger.
  • Distelweg – Pontsteiger: doordeweeks vaart de pont door tot 23.00 uur in plaats van 19.30 uur.
  • NDSM – Pontsteiger: doordeweeks tussen 16.00 uur en 20.00 uur vaart hier een tweede pont. In de weekenden vaart tussen 11.00 en 18.00 uur een extra pont.
  • Sporenburg – Sluisbuurt: de Oostveer en Zeeburgereilandveer sluiten beter op elkaar aan dankzij aangepaste vaartijden.

Onderhoud aan ponten

Het GVB wil de ponten goed onderhouden, zodat ze langer kunnen varen. Vooral in de maanden november tot maart vindt groot onderhoud plaats, juist in de drukste periode van het jaar. Omdat  de ponten niet kunnen worden onderhouden of gerepareerd als ze net gevaren hebben en nog warm zijn, worden in het nieuwe jaar in de ochtendspits niet altijd extra ponten ingezet.

Om het probleem van het personeelstekort aan te pakken, gaan gemeente en GVB samenwerken om meer schippers te vinden. De GVB roept belangstellenden op om te solliciteren.