Pontjesnieuws 2022

Ook in 2022 was er ook voldoende nieuws op het gebied van veerverbindingen in Nederland. Hieronder een overzicht.

Januari

De proef met de veerpont die in 2021 als pilot voer tussen Zeewolde en Harderwijk, krijgt geen vervolg. Het blijkt niet mogelijk om het veer te laten varen zonder geld van gemeenten. En dat was wel een voorwaarde. Mogelijk krijgt de pilot in de toekomst toch een vervolg, omdat de gebruikers positief waren.

Er is hoogwater in de eerste dagen van het jaar. Daardoor moeten verschillende veren over de Maas, de Rijn en de IJssel aan de kant blijven. Medio januari zijn ze allemaal weer in de vaart.

De provincie Zuid-Holland stelt een half miljoen euro subsidie beschikbaar voor aanpassing van de steigers van Riveer in Gorinchem en Hardinxveld-Giessendam. De aanpassing is nodig als in 2023 de nieuwe, elektrische veren van Riveer gaan varen.

Reizigers en omwonenden willen ook in de winter kunnen meevaren met Waterbus tussen de Dordrecht Hooikade en Zwijndrecht Veerplein. Sinds Blue Amigo de verbinding exploiteert, vaart de pont niet meer tussen beide haltes. Ook zijn de passagiers teleurgesteld dat in de zomer als het veer wel vaart, hij op zondag aan de kant blijft. Met de handtekeningactie is getracht alles weer terug naar het oude te brengen. De gemeenten Zwijndrecht en Dordrecht leggen geld bij om het veer als het in de zomer vaart ook op zondag te laten varen.

Als het aan de directie van de Museumstoomtram Enkhuizen-Hoorn-Medemblik ligt, verdwijnt op termijn de aansluitende veerboot die de passagiers van Medemblik weer naar Enkhuizen brengt. De trams moeten op tijd in Medemblik zijn voor de boot naar Enkhuizen. Daardoor zouden de passagiers te weinig meekrijgen van de reis. Het contract tussen de museumtram en de 68 jaar oude veerboot loopt in 2026 af.

Februari

Delft test in februari 10 dagen lang een elektrisch veer, die in de ochtend- en avondspits vaart tussen het centraal station en Deltares/Applikon, inclusief 3 tussenliggende bestemmingen. Uit de proef moet blijken of het veer over de Delftse Schie passagiers trekt die anders in de file staan. Spoiler: in 2023 wordt de lijn in gebruik genomen.

De 26 schippers van de 5 Maasveren liggen langere tijd overhoop met hun werkgever over een nieuw cao. Ze houden de veren aan de kant of zetten passagiers gratis over, net zo lang tot er nieuwe cao ligt, die ook voor nieuwe medewerkers aantrekkelijk is. Pas later in het voorjaar komen de partijen tot een vergelijk.

Tijdens de werkzaamheden aan de Merwedebrug bij Papendrecht vaart er in de maanden februari, maart en april een pontje voor (brom)fietsers en voetgangers. De pont vaart alleen overdag en is gratis. Er wordt gretig gebruik van gemaakt.

Onze oud-voorzitter en oprichtster van de vereniging Vrienden van de Voetveren overlijdt op 5 februari op 92-jarige leeftijd. Zij kwam in actie toen in 1973 het veer tussen Ridderkerk en Kinderdijk opgeheven dreigde te worden. En later in 1980 weer. Omdat op meer pontjes in hun voortbestaan werden bedreigd, nam Meta het initiatief om de vereniging op te richten.

Rijkswaterstaat wil het fiets- voetveer over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Nieuwer ter Aa/Breukelen opheffen. Rijkswaterstaat vindt de oversteek van het drukke kanaal te gevaarlijk. In de Tweede Kamer worden vragen over dit voornemen gesteld. Het veer zet veel scholieren en forenzen over en is een schakel in diverse fiets- en wandelroutes.

Storm Eunice komt op 18 februari aanwaaien in Nederland. Ruim 50 veren stoppen in de middag tijdelijk omdat ze de pont niet verantwoord meer naar de juiste kant kunnen krijgen. In de loop van de avond komen de verbindingen weer langzaam op gang.

Een automobilist ziet de veerstoep van het veer Hekelingen-Nieuw Beijerland over het hoofd en rijdt het water in. De schipper van het veer ziet het gebeuren en vaart direct naar de auto toe. De twee inzittenden van de auto kunnen tijdig worden gered.

Amsterdam schaft 4 elektronische veerponten aan, die vanaf 2024 moeten gaan varen. De nieuwe ponten vervangen drie dieselveerponten en dragen zo bij aan de doelstelling om volledig uitstootvrij te varen op het IJ. De uitbreiding van de vloot speelt ook in op het groeiend aantal reizigers op het IJ.

De route van de veerpont Centraal Station – IJplein in Amsterdam is veranderd. De aanlegplaats bij het Centraal Station is 240 meter naar het oosten verhuisd, naar De Ruijterkade Oost. De pont steekt nu in een rechte lijn over, waardoor de reistijd korter is. De pont kan daardoor 10 keer per uur oversteken.

Vanaf 2023 zou er in de zomer een veerpont moeten varen tussen Ooij en Bemmel. De oevergemeenten Berg en Dal en Lingewaard maken zich er sterk en schrijven een aanbesteding uit. Maar in 2023 zal echter blijken dat er geen exploitant te vinden is die de drukbevaren Waal wil oversteken. Ook zou het veer lastig rendabel te krijgen zijn.

Maart

De Waterbus maakt een eenmalige tocht naar Nieuwpoort in de gemeente Molenlanden. Een politieke jongerenafdeling wil vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen met deze proefvaart de ‘verbinding’ met Rotterdam en Dordrecht aantonen. Studenten zouden via deze verbinding makkelijk naar Rotterdam kunnen en toeristen makkelijk naar Nieuwpoort.

In het eerste kwartaal komt het verkeer weer op gang na de lockdownperiode in verband met corona. Veren komen weer in de vaart, varen frequenter en zetten steeds meer passagiers over omdat iedereen weer wat meer naar school en werk gaat.

Een veerpont die van de Buiksloterweg in Amsterdam-Noord onderweg was naar het Centraal Station raakt stuurloos en vaart hard tegen de wal. Mogelijk kwam er iets in de aandrijfschroef terecht, waardoor de pont niet meer bestuurbaar was. Passagiers kunnen de pont op de gebruikelijke manier verlaten. Er raakte niemand gewond.

De Fietsersbond start samen met onder meer Vrienden van de Voetveen, Wandelnet en Landelijk Fietsplatform een petitie tegen het opheffen van de 130 jaar oude fiets/voetveer tussen Breukelen en Nieuwer Ter Aa. Tenzij er een goed alternatief komt. De petitie levert 6500 handtekeningen op.

April

Holland Norway Lines begint een nieuwe veerdienst tussen Eemshaven en het Noorse Kristiansand. De veerboot MS Romantika vaart drie keer per week van en naar Noorwegen. Het schip van bijna 200 meter lang heeft ruimte voor 2500 passagiers. Ook auto’s, caravans en vrachtwagens kunnen mee. De reis over de Noordzee duurt 18 uur.

Nadat de MS Münsterland eerder al met 15 meter was verlengd, vaart de veerboot vanaf dit jaar op LNG. Het is daardoor mogelijk om de uitstoot stikstofoxide en zwaveloxide met 90 procent te verminderen en kooldioxide met 20 procent. De Münsterland, die vaart tussen Eemshaven en het Duitse eiland Borkum, is het derde schip van AG EMS dat op LNG vaart.

Omwonenden van het Molletjesveer tussen Wormerveer en Oostknollendam klagen over de overlast door de jeugd die het zelfbedieningsveer en omgeving als hangplek gebruiken. Om de overlast tegen te gaan onderzoekt de gemeente twee varianten: een bemand elektrisch veer of een andere locatie voor het pontje. Inmiddels weten we dat voor variant 1 is gekozen.

Zeeland verstrekt voor 2022 en 2023 een subsidie van maximaal € 20.000 per jaar aan de Stichting ter Behoud van de Pont in Sluiskil. Die zet zich al geruime tijd in voor het varend houden van de pont, die het Kanaal van Gent naar Terneuzen oversteekt. Dankzij deze bijdrage en geld van sponsoren, betalende passagiers en de gemeente Terneuzen kan het veer in de vaart blijven.

In de machinekamer van de veerboot naar Ameland breekt brand uit, die door de brandweer van het Waddeneiland bij aankomst wordt geblust. Alle passagiers en bemanningsleden kunnen veilig van het schip afkomen. De oorzaak is een geknapte olieleiding. De veerboot, de Sier, kan enkele weken niet varen.

Omdat de kabels zijn doorgeslepen, is de veerpont bij Lith tijdelijk buiten gebruik. Naast de duizenden euro’s schade blijkt het ook levensgevaarlijk, omdat het veer de volgende dag zonder geleiding was vertrokken. De pont gaat enkele dagen uit de vaart om de schade te herstellen.

Mei

Een toeristische veerpont vervangt de wegbezuinigde Fast Ferry tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte. Tot en met 2024 verzorgt exploitant Ottevanger onder de naam Hoeksveer de verbinding. Het veer vaart april tot met september. Een overtocht duurt ongeveer een uur. Het veer is een belangrijke schakel in de 610 kilometer lange LF Kustroute.

In de haven van Lauwersoog vaart een pontje dat zonder tussenkomst van de mens besluiten kan nemen over de vaarroute. Het zelfstandig varend pontje wordt getest door het bedrijf Next Generation Shipyards en draagt de naam Ferry. De komende zomer wordt het pontje ingezet bij Warmond, om daar autonoom passagiers over te zetten. Omdat dat best spannend kan zijn, vaart daar een schipper mee om een oogje in het zeil te houden.

Het antieke voetveer De Heeren Schouten doneert de opbrengst van een weekeinde aan giro 555 voor hulp aan Oekraïne. De opbrengst is niet bekendgemaakt.

Er vaart dit jaar geen pontje tussen Willemstad en Numansdorp. Er is geen rederij gevonden om de verbinding uit te voeren. Tot dusver voer De Anna over het Hollandsch Diep. De vaarverbinding moest dit jaar opnieuw worden aanbesteed, maar er kwam geen enkele inschrijving binnen bij de beide oevergemeenten.

De gemeente Weststellingerwerf houdt de identieke pontjes over de riviertjes Linde en Tsjonger aan de kant. Bij het pontje over de Tsjonger is een dode aangetroffen (“een noodlottig ongeval”) en dat er een verband ligt met (het gebruik van) het pontje wordt niet uitgesloten. Er wordt uitvoerig onderzoek gedaan.

Het pontje over de Brandewijnsloot in Aalsmeer wordt vervangen. Het veertje is ruim 50 jaar oud, onveilig en aan vervanging toe. De gemeente stelt 22.500 euro beschikbaar. Dat is de helft dat de watersportvereniging nodig heeft om een nieuwe te kopen.

De pont tussen Kop van ’t Land en de Biesbosch kan even niet uitvaren, omdat een auto het water in is gerold en het veer blokkeert. De automobilist weet zichzelf snel in veiligheid te brengen. De auto kan pas uren later uit het water worden gehaald.

Juni

Tussen de Zweilanderpolder in Warmond en de Zijldijk in Leiderdorp wordt een nieuw pontje in gebruik genomen, het Sweilandveer. Het veer op zonne-energie vaart van april tot en met september dagelijks van 10 tot 18 uur. Om bij het pontje te komen, is in Warmond ook een nieuw fiets- en voetpad aangelegd.

Twee huisartsen in Kessel mogen van de rechter geneesmiddelen aan hun patiënten blijven verstrekken. Ze hadden tot ergernis van een apotheker een vergunning, omdat de afstand tot de dichtstbijzijnde apotheek te groot zou zijn. Die bevindt zich op 4,5 km in Reuver als je vanuit Kessel de pont gebruikt. Over de weg, via een brug, is die afstand 26 kilometer. De rechter vindt de pont geen openbare weg en daarom mogen de huisartsen medicijnen blijven verstrekken.

Exploitant Bleu Amigo gaat in opdracht van Natuurmonumenten vanaf 1 juli  een vaste veerdienst vanuit Lelystad naar de Marker Wadden verzorgen. Tot dan toe was er een samenwerking met enkele rederijen, die de overtocht verzorgden. Per keer kunnen 85 personen mee. Bedoeling dat er op termijn een duurzamere boot wordt aangeschaft voor de veerdienst

Juli

Texel, Vlieland, Terschelling en Schiermonnikoog zijn door blokkades een dagdeel niet bereikbaar geweest. Vissers hadden met hun schepen de havens van Den Helder, Harlingen en Lauwersoog afgesloten. Ze hadden zich aangesloten bij de boerenprotesten tegen het stikstofbeleid begin juli.

Door personeelstekort bij exploitant Blue Amigo vaart de pont Rozenburg-Maassluis niet. Passagiers worden daarom met een bus naar de overkant gebracht. Het laat echter zien dat je met een pontje sneller over bent. Het veer doet er normaliter 7 minuten over. Met de bus zijn de reizigers een half uur onderweg.

Na bijna twintig jaar afwezigheid, is het weer mogelijk om aan boord van de Westerschelde Ferry te genieten van een hapje en een drankje. Die mogelijkheid was er niet meer sinds 2003 toen de PSD (Provinciale Stoombootdiensten) stopte met de veerdiensten op de Westerschelde.

Drie bemanningsleden van de Queen Jacqueline, die vaart tussen Hekelingen en Nieuw-Beijerland, hebben een bronzen erepenning met de bijbehorende oorkonde van de Koninklijke Maatschappij tot Redding van Drenkelingen ontvangen. In februari 2022 redden zij een man en vrouw van de verdrinkingsdood toen hun auto het Spui in was gereden.

Westerschelde Ferry bekijkt samen met de provincie Zeeland of de twee veren tussen Vlissingen en Breskens eerder kunnen worden vervangen. De huidige veren, de Maxima en Prins Willem Alexander, kampen regelmatig met storingen, waardoor een uursdienst tussen beide oevers niet gewaarborgd kan worden. Tot dusver is vervanging voorzien in 2033.

Door een lage waterstand in de Waal moeten diverse veren uit de vaart, zoals de pont Beuningen-Slijk-Ewijk, Druten-Dodewaard en Varik-Heerewaarden.

Exploitant Blue Amigo stopt per half juli de directe Waterbusverbinding tussen Rotterdam-Centrum en Kinderdijk. Door een personeelstekort is de werkdruk te hoog. Door over te stappen in Dordrecht op het Driehoeksveer naar Kinderdijk kunnen passagiers de beroemde molens nog via het water bereiken.

Op de Nieuwe Maas in Rotterdam botst (de langzame) Watertaxi 21 op een Spido-boot gebotst. Dat gebeurde onder de Erasmusbrug. Op livebeelden is te zien dat de watertaxi daarbij volledig onder water verdwijnt. De massaal uitgerukte hulpdiensten weten alle vijf passagiers en de schipper van de watertaxi uit het water te halen met hulp van andere watertaxi’s. Ze liggen minuten onder water, maar kunnen dankzij een luchtbel toch ademhalen. Alle opvarenden worden voor controle naar het ziekenhuis gebracht, maar komen met de schrik vrij. De Arbeidsinspectie en de Onderzoeksraad voor Veiligheid stellen een onderzoek naar de aanvaring in.

Reizigers zijn zeer ontevreden over de Waterbus. Vaarten vallen uit, de communicatie is slecht en de directe boot tussen Rotterdam en Kinderdijk is geschrapt. Exploitant Blue Amigo weet de redenen: personeelsgebrek. Ze hebben acht nieuwe schippers nodig. En voldoende stewards, want zonder hen aan boord mag de Waterbus niet varen. Met een grote campagne wil de exploitant nieuwe medewerkers werven.

In Vlissingen vaart vanaf eind juli iedere dag een watertaxi tussen het treinstation en het centrum. Passagiers zijn voor even proefpersoon, want op den duur moet de taxi varen zonder schipper. Het pontje is volgehangen met camera’s en sensoren, die data verzamelen. Op basis van al die data moet het scheepje uiteindelijk uit zichzelf kunnen varen.

Een man valt van het fietspontje tussen Luinjeberd en De Deelen. De vrouw van de man krijgt hem het water niet uit, maar de opgeroepen hulpdiensten wel. Hij hoeft niet naar het ziekenhuis. Het pontje is van hetzelfde type als die over de Tsjonger en de Linde, die eerder door de gemeente Weststellingwerf in verband met veiligheid zijn gesloten.

Een steward van Blue Amigo raakt ernstig gewond bij het aanmeren van de Waterbus in Hendrik-Ido-Ambacht. Ze raakt in luttele seconden het grootste deel van haar rechterhand kwijt. Volgens omstanders die het ongeluk zagen gebeuren, speelde vermoeidheid een rol.

Eigenaar Dirk Weijers van de veerpont Bronkhorst-Brummen is 70 jaar en wil van zijn veer af. Inmiddels staat het veer 4 jaar te koop, maar een koper is er nog altijd niet. Daarom hangt er nu een A4’tje op de pont met daarop: Pont te koop. Het levert hem veel publiciteit op, maar een kopers? Nog steeds niet.

Augustus

De lage waterstand van de grote rivieren treft steeds meer veren. In totaal 11 veren kunnen de veerstoep niet meer bereiken of niet meer veilig afmeren. Andere veren nemen geen zwaar verkeer meer mee. Daardoor worden fiets- en wandelroutes soms flink langer. Sommige veren kunnen pas in de eerste helft van september terugkeren en zo toch nog iets van het seizoen maken.

Na stakingsacties aan het begin van het jaar hebben passagiers van de 5 Maasveren nabij Oss weer met oponthoud te maken. Door een personeelstekort kunnen niet alle 5 veren varen, zelfs als de veermannen extra diensten draaien. Daarom besluit de directie om de ponten bij toerbeurt aan de kant te houden.

Het Nationaal Hitteplan wordt het in weekend van13 augustus afgekondigd. Daarom blijft een aantal pontjes, waaronder de pontjes Smient en Fuut over de Amstel, aan de kant. De vrees bestaat dat de hitte te veel wordt voor schippers en recreanten. En honden, omdat het dek heel heet kan worden.

Watertaxi Rotterdam neemt een waterstof-watertaxi in gebruik. Het is het eerste schip in Nederland dat op deze schone energie vaart. De MSTX 22 is een 12-persoons waterstof-watertaxi en in Nederland ontwikkeld.

De veerboot tussen Sprang-Capelle en Dussen raakt beschadigd bij een aanvaring met een binnenvaartschip. De schade, een flinke deuk in de zijflank, is de volgende dag hersteld, waardoor de stremming meeviel.

September

Er vaart tot het einde van het jaar een pontje ten noorden van de Calandbrug in Rotterdam-Europoort. De brug zelf is al sinds mei dicht voor onderhoud, waardoor langzaam verkeer moet omrijden of gebruik moet maken van een busdienst, waarvoor de kosten werden vergoed.

Het pontje naar de Sophiapolder – de enige verbinding naar het eiland bij Hendrik-Ido-Ambacht – vaart dit seizoen niet meer. In de polder worden veel dode vogels aangetroffen, waarschijnlijk als gevolg botulisme.

De schipper van de pont van Lith helpt de politie bij de aanhouding van 3 winkeldieven. Ze hadden voor ruim 500 euro aan boodschappen gestolen en in de achterbak van de auto verstopt. Omdat de schipper in de verte de politieauto ziet aankomen en hij even wacht, kunnen de agenten de 3 verdachten inrekenen.

Een kind raakt onwel op de veerpont die tussen Ameland en Holwerd vaart. Ambulancepersoneel wordt met reddingsboot aan boord gebracht en kan het kind helpen. In Holwerd staat een ambulance klaar die het kind naar het ziekenhuis kan brengen.

Een bestelbusje met 2 personen raakt te water bij de veerpont in Krimpen aan de Lek. Medewerkers en opvarenden van het veer weten de inzittenden uit het busje en het water te halen, waarna ze ter controle worden overgebracht naar het ziekenhuis.

Oktober

Na bijna 15 jaar discussie besluit de gemeente Dordrecht geen voetveer of brug aan te leggen tussen villawijk Plan Tij en Wantijpark. De aanleg van voetveer zou 6 ton kosten, die van een brug rond 2,3 miljoen. De gemeenteraad vindt beide verbindingen te duur.

De veerboot tussen Holwerd en Ameland gaat door een andere vaargeul varen. De lengte van de route verandert niet. De huidige vaargeul is sterk aan het verzanden en naar het oosten verschoven. Er moet dagelijks gebaggerd worden om de veerdiensten draaiende te houden.

De veerpont tussen Rozenburg en Maassluis is door een technische storing niet meer te gebruiken. Langzaam verkeer wordt tijdelijk met een bus naar de overkant gebracht. De vervangende pont kan alleen fietsers en voetgangers vervoeren, motoren en auto’s moeten omrijden.

De gemeente Smallingerland onderzoekt de mogelijkheid van een autonoom (onbemand) pontje over het Geaster Djip om meer recreanten te trekken. Fietsers en wandelaars kunnen zo van de buurtschap Eibertsgeasten naar de buurtschap Bûtenstfallaat varen en andersom. Een groep van bedrijven en de provincie helpt de gemeente bij dat onderzoek.

Bij een aanvaring tussen een snelboot Tiger en watertaxi Stormloper bij Terschelling komen vier mensen om. Vier andere opvarenden van watertaxi raken gewond. Het ongeluk gebeurt ’s morgens bij het Schuitengat, een geul in de Waddenzee een paar honderd meter uit de kust van Terschelling. De snelboot met 28 mensen aan boord kan na het ongeluk doorvaren. De politie en de Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzoeken wat er precies gebeurd is.

Een auto met daarin 4 leden van een gezin raakt ’s nachts te water bij de veerpont in Streefkerk. Het gezin uit Gouda kwam van een bruiloft in Rotterdam en reden met hun auto vanaf de veerstoep in het water, op het moment dat de pont buiten bedrijf was. De vier inzittenden overleefden het ongeluk niet.

Met de doop van de 5e elektrische pont in de Ponthaven in Amsterdam is de volledige vloot Noordzeekanaalponten van de GVB uitstootvrij gemaakt. In juli 2021 werd in Velsen de eerste pont elektrische pont gedoopt.

November

Met het veer de Gelderse rivieren oversteken, wordt misschien niet langer vanzelfsprekend. De provincie wil na 2023 het Verenfonds opheffen, van waaruit ponten tekorten kunnen dekken. De Vrienden van de Veerponten (samen en andere organisaties, verenigd in de Verencoalitie) roept dan ook veerbazen, oevergemeenten en de provincie op om er alles aan te doen om de vijftig Gelderse veerponten ook na 2024 betaalbaar in de vaart te houden. We zien ons gesteund door het rapport van adviseur Jan Wynia, die de instanties ook oproept om tot een oplossing te komen.

De Tweede Kamer wil niet dat het veer over het Amsterdam-Rijnkanaal tussen Breukelen en Nieuwer Ter Aa aan het eind van het jaar uit de vaart gaat. Ze wil dat er eerst een goed alternatief is georganiseerd voor de kilometerslange omfietsroute. Zo’n alternatief zou de bouw van een brug over het kanaal kunnen zijn. Gemeente, provincie en rijksoverheid gaan daarover met elkaar in gesprek.

Als de politie van Rotterdam een melding krijgt dat er iemand in het water is terechtgekomen, dan wordt ook de Watertaxi Rotterdam gealarmeerd. Hoe effectief blijkt als een scheepsmatroos iemand in het water ziet. Voordat de politie ter plekke is, heeft een watertaxi de persoon al uit het water gehaald en naar de kade gebracht.

Ameland is onthutst dat na ongeluk met de watertaxi bij Terschelling de Amelander watertaxi niet meer in het donker mag varen. Het gemeentebestuur stelt dat inwoners ook ‘s nachts de vaste wal willen kunnen bereiken als dat nodig is. De gemeente maakt de zaak aanhangig bij de provincie en de Tweede Kamer.

Stichting Het Zuid-Hollands Landschap doopt de nieuwe pont die tussen Hendrik-Ido-Ambacht en het natuureiland Sophiapolder gaat varen. De oude pont was aan vervanging toe. De Sophia wordt vanaf 2023 ingezet.

December

De gemeente Alkmaar neemt het pontje Bierkade-Elandskade over van schipper Nieuwland, die per 1 januari met pensioen gaat. De gemeente geeft het veer in exploitatie van Blue Amigo, die de overgebleven schippers in dienst neemt. Zo blijven er volgens de gemeente vertrouwde gezichten op de pont.

De zomerpontjes in Friesland blijven langer varen, wordt besloten na een proef in het najaar. De provincie heeft een aantal fiets-, wandel- en steproutes gemaakt en onder meer horecavoorzieningen langs die routes gevraagd open te blijven. Drie pontjes deden mee aan seizoenverlenging en zetten in totaal 1371 passagiers over.

Pontjes in de knel

  • De provincie Noord-Holland stelt een onderzoek in naar een vaste oeververbinding tussen Ilpendam en Landsmeer. Het pontje tussen beide dorpen zou daardoor moeten verdwijnen.
  • Het pontje tussen Amsterdam Oeverlanden en het Amsterdamse Bos kan dankzij een bijdrage van de gemeente ook op zaterdag varen. De bijdrage wordt per jaar bekeken.

Vernielingen aan pontjes

  • Maart: Sint-Janspontje in Liempde katrollen vernield
  • Mei: stenen door de ruit van het pontje Gorssel-Wilp
  • Juli: de kabel van het Molletjesveer (Wormerveer-Oostknollendam) wordt kapot gevaren. Het veer wordt uit de vaart genomen.
  • Juli: kabel van pontje Leerdam-Diefdijk doorgesneden
  • Oktober: leuzen op trekpontje Eemnes
  • Oktober: brandschade bij elektrisch pontje Dalfsen