Nieuws

Luxere hutten op veerboten naar Newcastle

De Deense rederij DFDS zijn veerboten King Seaways en Princess Seaways, die beide varen tussen IJmuiden en Newcaste, voor tien miljoen euro gemoderniseerd. De in totaal bijna 1050 hutten op de beide schepen, die flink waren verouderd, zijn flink opgeknapt.  De renovatie omvatte niet alleen een frisse uitstraling met nieuw schilderwerk en tapijt in heldere […]

Lees verder

Taks voor bakfietsen op ’t Kleine Veer

De tarieven voor ’t Kleine Veer tussen Zwolle en Hattem stijgen komend vaarseizoen. Opmerkelijk is de speciale heffing voor bakfietsen. De prijsverhoging volgt uit de toenemende onderhoudskosten en het groeiend aantal gebruikers. Na een incident vorig jaar waarbij een accu van de veerboot explodeerde, hebben de gemeenten besloten meer te investeren in onderhoud en veiligheid […]

Lees verder

Autoveer Blankenburg vaart weer

Automobilisten kunnen vanaf vandaag weer gebruikmaken van de Blankenburg, het veer tussen Maassluis en Rozenburg. Elke dag, van ’s ochtends vroeg 6 uur tot ’s avonds 19 uur kunnen automobilisten, fietsers en voetgangers met de pont naar de overkant. Na 19 uur vaart het fiets- en voetveer de Jorina om fietsers en voetgangers over te […]

Lees verder

Nieuw elektrisch veer tussen Aalsmeer en Rijsenhout

Een nieuw elektrisch voet- en fietspontje, met ruimte voor twaalf passagiers, gaat vanaf 17 april de oversteek over de Ringvaart verzorgen tussen Aalsmeer en Rijsenhout. De nieuwe pont vervangt een oude dieselpont die sinds 2021 niet meer in gebruik is. De elektrische variant belooft een betrouwbare service zonder de noodzaak voor tussentijds opladen gedurende de […]

Lees verder

Verouderde trekpontjes in Wieringermeer vervangen

Recreatie Noord-Holland vervangt dezer dagen de twee touwtrekpontjes in de Wieringermeer door nieuwe. De huidige vaartuigen zijn verouderd en met het naderende wandelseizoen voor de boeg, heeft Recreatie Noord-Holland besloten om stevigere exemplaren te installeren. Een van de te vervangen pontjes maakt deel uit van de Tulpenroute en bevindt zich langs de Derk Stevensweg aan […]

Lees verder

‘Veerponten hebben ook een sociale functie’

De Leeuwarder Courant besteedde vandaag (woensdag 28 februari) een pagina aan de onzekere toekomst van veerponten en over twee organisaties die zich daar druk om maken. Hierbij de tekst van het artikel. Het voortbestaan van veel veerponten is ongewis. Terwijl de boten vaak cruciaal zijn voor forensen, scholieren en recreanten. Ze hebben bovendien een sociale […]

Lees verder

Nachtelijk vaarverbod watertaxi’s treft Ameland hard

Watertaxi’s, lang beschouwd als de levensader voor de bewoners en bezoekers van de Waddeneilanden, worden geconfronteerd met een ingrijpende beperking. Sinds begin 2023 is het voor deze essentiële dienst niet meer toegestaan om na zonsondergang te opereren. Dit besluit heeft tot grote verbazing en teleurstelling geleid, met name bij burgemeester Leo Pieter Stoel van Ameland, […]

Lees verder

Oproep van De Overkant om schippers trekt breed aanbod aan hulp

Goed nieuws voor de passagiers van fiets- en voetveer De Overkant, dat al dertig jaar de oevers van Ameide en Lopik over de Lek met elkaar verbindt. Een dreigend tekort aan schippers is dankzij een succesvolle oproep in de media heeft in een verrassende wending gekregen. Voorzitter Margriet van Delft deelt het goede nieuws met […]

Lees verder

Soepele start voor betaalde overtocht Bergsche Maasveren

De Bergsche Maasveren (het Drongelense veer, het Bernse veer en het Capelse veer) hebben per 5 februari  een betaalsysteem voor automobilisten, motorrijders en vrachtverkeer ingevoerd. Ondanks een geringe terugval in gebruikers, meldt de stichting De Bergsche Maasveren, dat de kinderziektes die bij de start optraden, grotendeels zijn opgelost. De verbeteringen in de app, die nu […]

Lees verder

Gelderland trekt portemonnee om verlieslijdende veerponten te behouden

De Gelderse veerpontsector ontvangt financiële steun van de provincie door middel van een nieuw subsidieplan. Dit initiatief komt nadat het eerdere verenfonds, dat jaarlijks ongeveer een miljoen euro verdeelde, in 2022 werd stopgezet. Onder het nieuwe plan zal jaarlijks een half miljoen euro beschikbaar zijn om pontjes die in financiële nood verkeren te ondersteunen. Veerponten […]

Lees verder

Veiling De Grietman (Hooidammen-De Veenhoop) sluit maandag

De gemeente Smallingerland weet maandagavond 26 februari om 20.10 uur wat de diesel-aangedreven veerpont ‘De Grietman’ waard is. Dan sluit de veiling voor de oude pont, die dienst deed tussen Hooidammen en De Veenhoop. De pont wordt vervangen door een elektrische versie, ‘De Grietman Eco’, voorzien van zonnepanelen. De nieuwe elektrische pont kan minder fietsers […]

Lees verder

Friese omroep: ‘Watertaxi’s overtreden snelheidsregels op het wad’

Onderzoek door Omrop Fryslân heeft aangetoond dat watertaxi’s die de Waddenzee oversteken naar de Friese eilanden, regelmatig de maximumsnelheid overschrijden gedurende de nacht. Hoewel er overdag geen snelheidslimiet geldt voor deze taxi’s, is het verboden om sneller dan 20 km/uur te varen na zonsondergang. Tussen september en december van het vorige jaar is vastgesteld dat […]

Lees verder

Ook Liniepont gaat elektrisch varen

De Liniepont, het fiets- en voetveer over de Lek, gaat vanaf Koningsdag volledig emmissieloos en duurzaam varen. De nieuwe elektrische pont vaart tussen Werk aan het Spoel, Fort Everdingen en Werk aan de Groeneweg. Op een zomerse dag kunnen de accu’s volledig draaien op opgewekte energie van zonnepanelen. De Liniepont is de laatste in een […]

Lees verder

Veerpontencoalitie: Overheden pak jullie verantwoordelijkheden bij instandhouding veerponten

Tijdens een speciaal Kenniscafé van Tour de Force is dinsdag 6 februari het rapport ‘Onderzoek impact verdwijnen veerponten’ gepresenteerd. Veel veren hebben de afgelopen jaren te maken met aanzienlijke uitdagingen, zoals financiële problemen en personeelstekorten. Het is door de vele verschillende organisatievormen van veerponten niet altijd duidelijk wie waar verantwoordelijk voor is. Te vaak ligt […]

Lees verder

Zuid-Holland zet vaart achter toekomstplannen voor veer Rozenburg-Maassluis

De Provinciale Staten van Zuid-Holland zetten vaart achter de toekomstscenario’s voor de veerverbinding tussen Maassluis en Rozenburg. De provincie wil voor het zomerseizoen een uitgewerkt plan te presenteren. De discussie richt zich op de benodigde capaciteit van een autoveer, rekening houdend met de nieuwe Maasdeltatunnel. Daarnaast is besloten dat de veerpont in eigendom van de provincie […]

Lees verder

Bergsche Maasveren start 5 februari met betaalde overzet

De Bergsche Maasveren, bestaande uit het Drongelense veer, het Capelse veer en het Bernse veer, starten vanaf 5 februari met het heffen van tarieven voor bepaalde gebruikersgroepen. Deze maatregel is bedoeld om financiële stabiliteit en het voortbestaan op lange termijn te waarborgen. Hoewel volgens de Stichting Bergsche Maasveren de beslissing met gemengde gevoelens is genomen, […]

Lees verder

Tunnel ‘bedreigt’ blijvende inzet autoveer Rozenburg-Maassluis

De veerdienst tussen Rozenburg en Maassluis wordt na een onderbreking naar verwachting half maart hervat. De toekomst van deze veerdienst na de ingebruikname van een nieuwe tunnelverbinding later dit jaar is echter onzeker. De Blankenburg, het veer voor auto’s fietsers en voetgangers, ondergaat momenteel reparaties. De provincie Zuid-Holland benadrukt het belang van de veerdienst voor […]

Lees verder

Voet- en fietsveer De Kwakel zoekt schippers

Het voet- en fietsveer De Kwakel is op zoek naar nieuwe schippers. Dit veer verzorgt de verbinding tussen de drie aanlegsteigers aan de Kwakelweg, het eetcafé met terras ‘Het Jachthuis’, en het Bommeer. De organisatie en het beheer van dit veer vallen onder de verantwoordelijkheid van Staatsbosbeheer. Het veer heeft een capaciteit van maximaal 12 […]

Lees verder